sunnuntai 26. huhtikuuta 2015

Pitkien lenkkien riemua

Nyt kun kesän juoksukoitokset lähestyvät, on pitkien lenkkien merkitys entistä suurempi. Niiden avulla totutetaan kroppa yhä pidempiin suorituksiin, käyttämään rasvaa energialähteenä, ottamaan vastaan lisäenergiaa liikkeessä ja ennen kaikkea tuomaan henkistä kanttia ennen pitkiä tapahtumia. Mutta en laita pahitteeksi, sillä pitkät rauhalliset liikuntasuoritukset ovat ehdottomia lempitreenejäni. Omalta mukavuusalueelta poistuminen nopeiden ja raskaiden treenien ajaksi on itselleni kovin työlästä, mutta pitkille lenkeille lähden aina hymyssä suin mielellään. Ei siis ihme, että tykkään etenkin haastaa itseäni pitkillä suorituksilla!

Olen päättänyt, että suurimman osan pitkistä lenkeistä teen poluilla, sillä ensinnäkin tykkään treenata poluilla ja kesän päätapahtuma on polkujuoksutapahtuma Pallas-Hetta -vaellusreitillä. 55 kilometrin reittiä varten haluan tehdä yhä pidempikestoisia lenkkejä, jolloin maastossa juokseminen on oikeastaan ainoa, mikä tulee kysymykseen, koska se on jaloille ja keholle paljon armollisempi. Ei ainakaan minun kehoni kestä useamman tunnin kestoisia lenkkejä kovalla alustalla. Silti on välillä kivaa juosta asfaltilla, sillä tietynlainen juoksijan flow on saavutettavissa monotonisilla maantielenkeillä, jolloin askel rullaa kuin itsestään. Poluilla juostessa taas aika menee nopeammin, koska keskittyminen askeliin tulee olla sataprosenttista. Tykkään siis molemmista, mutta kyllä polkulenkit ovat ihan vieneet mennessään.

Viikko sitten juoksin pitkästä aikaan pidemmän maantielenkin, kun olin anoppilassa kylässä. Maalla juoksemisessa on se kiva puoli, että maasto on todella tasaista. Mäkiä ei juuri ole. Askel rullaa kevyesti eteenpäin, vaikka jalat olisivatkin hieman väsyneet. Keli oli hieman tuulinen, mutta lenkki oli silti oikein hyvä ja todella tasainen niin vauhdiltaan kuin tuntemukseltaankin. Hieman aloin pitkästyä 1,5 tunnin juoksun jälkeen ja päätin käydä läheisellä näkötornilla, jotta sain vähän kiipeillä polkuja pitkin kallion päälle. Kyllä tosiaan välillä tällainen maantielenkkikin menee, mutta minun mieli lepää eniten luonnon keskellä.

Eilen olikin sitten taas uuden pitkiksen vuoro. Tällä kertaa lähdimme ystäväni Tiinan kanssa autolla kohti Repoveden kansallispuistoa heti aamusta. Tiedossa oli lenkki, jota olin odottanut jo pitkään! Oltiin saatu sovittua Sadun kanssa sopiva päivä yhteiselle polkulenkille, jonka olin suunnitellut. Tarkoituksena oli juosta noin 26 kilometrin mittainen Kaakkurin kierros ympäri. Repoveden kansallispuisto oli sopivalla etäisyydellä Satua ja meitä pääkaupunkilaisia, vaikka kaikille tulikin runsas parisataa kilometriä ajoa, mutta mitä sitä ei tekisi yhteisen lenkin vuoksi! Olin kyllä jo pidempään halunnut Repovedelle, joten mikään nopea päähänpisto lenkin sijoittaminen sinne ei ollut. Ja hei, kannatti kyllä ajaa - Repovesi täytti luontonsa puolesta kaikki odotukset, jotka siihen oli laitettu! Luonto oli todella kaunis!

Meillä kävi säänkin puolesta todellinen tuuri, sillä aurinko paistoi, kun saavuimme Tervajärven parkkipaikalle. Lämpötila oli lähes kymmenessä asteessa ja tuulta ei ollut nimeksikään. Jälleennäkeminen Sadun kanssa oli siis todella aurinkoinen! Voi, kun tuota naista voisi vähän useammin nähdä, mutta välimatka on harmin vuoksi todella pitkä. Mutta enköhän minä kesällä Kuopioon lähde katsomaan niitä Puijon maastoja ;) Myös Tiina ja Satu tulivat hyvin juttuun (en tosin epäillyt sitä hetkeäkään), joten meillä oli oikein puhelias lenkki! Lähdimme Tervajärveltä juoksemaan Kaakkurin kierrosta myötäpäivään, ja ensimmäisenä vuorossa oli veden ylitys vetolossilla, upea Lapinsalmen riippusilta ja sen ympäristö. Kauneimmat nähtävyydet siis olivat reitin alkupuoliskolla, mutta kokonaisuudessaan Kaakkurin kierros oli todella vaikuttava. Luonto oli vaihtelevaa ja parasta oli se, että järvet olivat koko ajan läsnä. Minulle vesi on ehdottomasti lempielementti luonnossa.

Juoksimme leppoisaa tahtia, ja kävelimme isoimpia mäkiä ylös. Pidimme muutaman kunnon tauon ja pysähdyimme toki kuvaamaan ja ihastelemaan luontoa. Kaakkurin kierros oli hyvin merkitty ja muutaman kilometrin välein oli joko laavuja, nuotiopaikkoja tai muita taukopaikkoja, eli etappi etapilta saavuimme lähemmäs kierroksen päätepistettä. Lopulta Tervajärven parkkipaikka tuli todella nopeasti vastaan ja neljän tunnin lenkki tuli päätökseen. Aika meni kuin siivillä hyvässä seurassa ja upeassa maastossa!! Lenkin jälkeen ajoimme Valkealaan uimahalliin peseytymään ja sen jälkeen syömään. Sitten lähdimmekin omille teillemme, Satu kohti pohjoista ja me kohti etelää. Olipahan ihana lenkki ja koko päivä, niin terapeuttista. Ystäväni Tiina kertoi, että hän oli lukenut jostain, että suurin endorfiiniryöppy saavutetaan pitkäkestoisessa aerobisessa suorituksessa ulkoilmassa ystävän kanssa. Voin yhtyä tähän täysin!! Täällä ollaan yhtä hymyä, josta riittää hyvää oloa pitkälle ensi viikkoon!

Huikea näköalapaikka Lapinsalmen lähellä

Kiitos seurasta Satu ja Tiina <3!

Millaisista lenkeistä te pidätte? Oletteko käyneet Repovedellä juoksemassa tai patikoimassa? Onko teillä suositella vastaavia reittejä kohtuullisen matkan päässä Helsingistä? Miten teidän viikonloppu meni? :)

1. No nytpä löytyi kiinnostava blogi! Treenaan tällä hetkellä ensi kesään Paavo Nurmi maratonille, mutta tässä treenatessa on alkanut polkujuoksu kiinnostaa ja viedä mennessään... Jään siis innostuneena seuraamaan treenejäsi ja ottamaan niistä vinkkejä ja ideoita vastaan :) Hyvältä vaikuttaa!

1. Eikä, kiva kuulla! :) maraton-treeniin on tosi hyvä lisätä polkujuoksua ohjelmaan, koska se on armollisempaa jaloille. Ja onhan polkujuoksutapahtumat nyt suuressa huudossa ja ne on aivan ihania kaikki :)! Treeni-intoa täällä jaan ja yritän vinkkejäkin kertoa, eli tervetuloa!! Tulenpa sunkin blogiasi kurkkaamaan! ;)

2. Kuulostaa aivan ihanalta etenkin tuo teidän Repoveden lenkki! :) Pitkissä lenkeissä on kyllä muutenkin ihan oma viehätyksensä ja niistä saa ihan erilaiset fiilikset, kuin lyhyistä lenkeistä! Mäkin juoksen pitkät lenkit mielellään ainakin osittain hiekalla tms. Asfaltti on armoton alusta pidemmän päälle! Viikonloppu meni rennosti saaristossa! :) Kivaa alkanutta viikkoa! <3

1. Repoveden lenkki oli aivan älyttömän huikee :)! Pitkät lenkit saa kuitenkin mennä mukavuusalueella ja dieselkin ehtii syttyä :) Hiekalla onkin hyvä mennä niin paljon kuin ehtii, ettei jalat mene aivan rikki. Ihanaa viikkoa sullekin <3!

3. Voi ihana Hanna! Tuli hurjan hyvä fiilis tätä lukiessa. Meiän lenkki oli niin huippu. Muisk. <3

1. Pus <3! Oli kyllä ihana lenkki, ja mahtia että päästiin juoksemaan yhessä kunnolla!!!

4. Ihania maisemia. Munkin lemppareitani ovat pitkät lenkit. Spurttailut, VK-lenkit ja mäkivedot on pois omalta mukavuusalueelta.

1. Eikö olekin? :) Turun suunnillakin on hyviä polkujuoksureittejä! Kurjenrahkan kansallispuisto on huisi, ja onhan Kaarinassakin ne luontopolut, joita oon itsekin kolunut ;) Jep, pitkät lenkit on rakkautta!

5. Vitsi miten aidosti sinusta välittyykään suuri rakkaus luontoon ja liikkumiseen! Ihanaa nähdä miten ihmiset löytää ne hyvää oloa tuottavat asiat ja vaalivat niitä elämässään ❤ kirjoitushaasteen aikana olen hoksannut, että mullakin on iso kaipuu metsään! :) ihania fiilistelyjä aina täällä sun blogissa.

1. Voi, ihanaa että aito nautinto välittyy sinne ruudun toisellekin puolelle asti. Totta, kaikki eivät saa kicksejä samoista asioista, ja se on rikkaus. Minä silti uskon, että pienet metsäpyrähdykset tekisivät kaikille hyvää. On mahtavaa olla kuulematta esimerkiksi autojen hurinaa jatkuvasti. Eli mene sinäkin metsään! :) Voidaan mennä yhessä joku kerta, otetaan vaikka kamera mukaan ! :)

6. Kuulostaapa ihanalta reissulta, pitkästä ajomatkasta huolimatta! Ja huippua, että sääkin suosi!

Mä olen käynyt Repovedellä useasti, kun siinä "vieressä" asuin lapsuuteni. Viime kerrasta on tosin jo monta vuotta aikaa! Sillon teininä tuli tehtyä pari yön yli kestävää retkeä tuonne myös. :)

Mullakin oli tosi kiva viikonloppu! ;)

1. Oli kyllä ihana reissu :) Luontoa, hyvää seuraa ja liikuntaa - mitäs sitä muuta kaipaakaan?!

Repovesi ylitti kyllä kaikki odotukset. Se vois hyvin olla joku viikonlopun kohde, että yöpyisi myös yön, pari siellä kans. Kaunein Etelä-Suomen kansallispuistoista mielestäni, ainakin joissa oon käynyt siis ;)

Uuu, voin aavistella että oli melkoisen kiva viikonloppu sielläkin, jee ;)

7. Huh huh mitä maisemia. Voiko enää paremmin mieli levätä kun saa liikkua noin henkeäsalpaavissa olosuhteissa? :) On tämä vaan kaunis maa.

1. Huhhuh nimenomaan!! Oon täysin samaa mieltä :) Voin suositella kyllä vaikka viikonloppureissua tuonne joskus!!

8. Huh.. 4 tuntia on jo ihan mukavankuuloinen pitkä lenkki :D Mun pitkä lenkki oli 1.45 lauantaina ja siitäkin loppu oli jo turhauttavaa. Vaikka kävin tuossa kaupungin ulkopuolella metsässä. Vaatii vielä vähän opettelua... Hienon paikan ootte kyllä valinnu!:) Pitää itsekin harkita tuollasta reissua, jos siitä saisi puhtua pidempään lenkkiin. Ja ottaisi välillä ihan kävelyn ja maisemien katselun mukaan eikä junttaisi kokoajan hölkkää eteenpäin. Vai mikä on sun neuvo?:)
    Koitan muuten kirjoitella sitä Jukolatarinaa, jos vain muistaisin, nyt kun suunnistuskausikin on alkanut:)
    -H

1. Juu, neljässä tunnissa tajuaa jo juosseen :) Mutta yllättävän kevyesti se kuitenkin meni, kun pitää vauhdin maltillisena. Mekin pysähdyimme ihailemaan maisemia ja kävelimme mäkiä ylös. Välillä pidimme energiatankkaustaukoja. Voisin siis sanoa, että tärkeimmät neuvot pitkälle maastolenkille ovat seuraavat: 1. juo ja syö tarpeeksi matkan aikana 2. kävele välillä, ainakin mäet ylös 3. pysähdy pitämään taukoja 4. Hyvässä seurassa aika menee huomaamatta ;)

Jee, olisi kyllä kivaa saada sun Jukolatarina vierailijatekstinä tänne sivuilleni. :)! Jee, olen ehtinyt jo neljästi rasteille. On se vaan kivaaaa!

Ps. Lauantaina on 12-tunnin rogaining. Se on minun vappuni. :)

2. Näinhän se varmasti menee. Pitää hommata hyvä reppu mitä voi kantaa juostessa ni saa eväät matkaan. Lauantain lenkillä kävin autolla puolimatkassa juomassa ni se hoitu siinä.
      Mä oon vasta pari kertaa kerenny rasteille, kun yks viikko jäi välistä. Kyllä se alko taas maittaa, vaikka ei oo ihan tottunu täysillä juoksuun. Katotaan miten tänään jaksaa kun tiistaina tuli vedettyä täysillä:D
      Huh, 12 tunnin sarjaan...:D Onnea matkaan! Multa se jää nyt kuitenkin väliin. Harmittavasti jää myös paikallinen seikkailukisa (ursak) kun se on niin lähellä Jukolaa... Mutta jospa kesällä!:)

3. Jep, juoksureppu on kyllä suositeltavaa! :) Autohuoltokin on ihan jees! Hahaha, mun suunnistustaidot ei vielä anna mun juosta täysiä rasteilla, mutta kehitytään koko ajan :D

Jeees, olipa kivaa rogassa!! Kirjottelen tarkemmin tässä lähipäivinä ;)

9. Mä tykkään kanssa juosta enemmän metsässä ja poluilla, kun kovalla ja tylsällä asfaltilla. Lisäksi mun vammapolvien takia metsässä juokseminen on paljon fiksumpaa.
    Ihania kuvia tuolta Repovedeltä! Teillä on ollut mahti lenkkeilysää :)

1. Jep, näinhän se menee, että vammapolville sopii takuulla paremmin maastossa juoksentelu. :) Metsässä aika menee kuin siivillä!

Repovedellä oli ihanaa! Vois kesällä koittaa järkätä johonkin muuhun yleiselle kierrokselle vastaavan reissun, ja tehä siitä ihan porukkatapahtuman :)!

Kommentoi on bloggaamisen suola. Arvostan jättämääsi kommenttia suuresti :)