lauantai 3. tammikuuta 2015

Millainen oli minun treenivuosi 2014?

Ennen kuin suuntaan katseet täysillä uutta vuotta kohti, haluan vielä muistella viime vuotta. Se oli kuitenkin niin erilainen treenivuosi aiempiin nähden, mutta jollain tavalla käännekohta mun treeneissäni. Sen jälkeen, kun hurahdin juoksuun, olen tuijottanut paljon viikkokilsoja, ja rakentanut treenirytmini niiden ympärille. Nyt olen tajunnut, ettei kilsoilla ole väliä. Sillä, millä on väliä, on aito rakkaus liikuntaa kohtaan. Katujuoksu päivästä toiseen ei enää antanut mulle samalla tavalla onnea, kuin aiemmin. Päätös triathloniin osallistumisesta vuosi sitten mullisti mun maailmaa. Musta tulikin juoksijan sijaan monipuolinen kestävyysliikkuja. Viime vuonna juoksin selvästi vähemmän kuin aiempina vuosina, vaikka kokonaisliikuntamäärä tunteina on noussut. Tähän asiaan oon hurjan tyytyväinen.


Aiempina vuosina olen näissä yhteenvedoissa linkittänyt paljon tarkkoja lukuja juostuista kilsoista tai treenimääristä. En enää halua kirjoittaa tarkoista treenitilastoista, koska mielestäni se ei ole kovin oleellista, eikä oikeastaan kuvasta mun näkemystä liikunnasta. Kerron kuitenkin, että olen liikkunut vähän päälle 400 tuntia kaiken kaikkiaan Heiaheian mukaan. Tilastoin sinne kaikki "laitan liikuntavaatteet päälle, joten liikun" -treenit. Treenimäärät ovat jakautuneet hyvin eri kuukausien välille, vaikka kesäkuussa tuli liikuttua aika vähän eri tapahtumien ja palautumisjakson vuoksi. Loppuvuodesta olen liikkunut vähän enemmän kuin alkuvuonna, ja se kertonnee siitä, että olen pikkuhiljaa nostanut treenimääriä kuin itsestään. Se on hyvä asia katsoen ensi kesän tulevia haasteita. Tärkeintä ei ole, millä tavalla liikuntaa tulee harrastettua, vaan että se on vahvasti osa elämää. Siten jaksan paremmin, voin henkisesti paremmin ja toki voin asettaa itselle hurjia tavoitteita, kuten 55 kilsan tunturijuoksun...

Miten sitten olen liikkunut? No, olen (suosiojärjestyksessä) juossut, suunnistanut, pyöräillyt, käynyt salilla, uinut, käynyt bodybalancessa ja toki tehnyt muuta satunnaista treeniä. Aiempia lajeja olen kaikkia harrastanut yli 20 kertaa, joten säännöllisyydestä voidaan jo puhua. Juoksu on toki ainoa laji, jota olen tilastojen mukaan tehnyt vuoden jokaisena viikkona. Suunnistamassa olen käynyt 46 kertaa viime vuonna, joten metsässä on rastien perässä juostu tai rämmitty jokunen kilsa. Mutta ne kilsat ovat kaikki olleet äärimmäisen huikeita. Suunnistus on edelleen ensimmäinen harrastus sitten salibandyaikojen, josta saan todella suuret kiksit! Tälläkin hetkellä ikävöin suunnistusta, mutta ymmärrän, ettei sitä voi läpi vuoden harrastaa... voishan siihen sitten jopa kyllästyä. Voin vain kuvitella, mikä into taas on huhtikuussa, kun pääsee kuntorasteille. Suunnistushimoihin auttaa vähän rogaining, jota harrastetaan näköjään ympäri vuoden. Loppiaisena meinaan mennään ystäväni Tiinan kanssa taas ;)



Lihaskuntotreeniin olen myös tyytyväinen, sillä kaiken kaikkiaan sitä on tullut harrastettua keskimäärin yli yhden kerran viikossa joko perus salitreenin, crosstrainingin tai kotikuntopiirin parissa. Suurin osa salitreeneistä on tehty Parempia polkua -blogin Tiinan kanssa, ja häntä onkin kiittäminen, että sinne on tullut raahauduttua. Oikeastaan, kun treenaa kaverin kanssa, on salitreenikin kivaa. Tiinan avustuksella olen saanut itsestäni myös salilla paljon enemmän irti, kuin olisin uskonut. Olemme tehneet paljon toiminnallista salitreeniä, johon tykästyimme keväällä sopivaan aikaan olleella crostraining-tunnilla, jossa kävimme ahkerasti. Syksyllä se ei ole sopinut aikatauluun niin hyvin, mutta jatkossa kotisalillamme kyseistä tuntia on sunnuntaisin, ja sinne varmasti tulee suunnattua aina välillä. Toiminnallinen lihaskuntotreeni vastaa todella hyvin käsitystäni hyvästä treenistä. Kuka nyt ei haluaisi olla ketterä, kestävä, voimakas ja nopea?!

Yhteensä olen harrastanut viime vuonna yli 30 lajia, joten siihen voi olla tyytyväinen! Vuoden treenikokeilukohokohta oli varmaankin avovesiuinti, jota ehdin kokeilla muutaman kerran viime kesänä. Tykkään uinnista todella paljon, mutta uimahallit ovat vähän tunkkaisia ja ahtaita mielestäni. Avovedessä uinti on siis triplasti kivempaa kuin uiminen hallissa. Ei tarvitse kääntyillä, saa hengittäessä raitista ilmaa ja ympärillä on tilaa. Ensi kesänä aion ehdottomasti käydä enemmän uimassa avovesissä, mulla kun on nykyisin märkäpukukin. Mä olen aina ollut vesipeto, joten olen todella iloinen, että uinti on taas osana mun treenejä. Uinti on paitsi kivaa, myös hyvä ja monipuolinen treenimuoto. Se on hyvää vastapainoja juoksulle, sillä liikkeen pääosallinen voima lähtee ylävartalosta. On hyvä, että sekin saa jotain toiminnallista käyttöä kestävyystreenissä.


Yksi vuoden mieleenpainuvimmista lenkeistä - maaliskuussa ystäväni Tiinan kanssa

Tässä vielä muutama huomio viime vuoden treeneistä:

  • Olin vain 7 päivänä kipeä! Jihuu!
  • Kävin hierojalla 4 kertaa, ja elämäni ekaa kertaa myös mun jalkoja on hierottu! Tekee hyvää!
  • En pelannut mitään pallopelejä viime vuonna, ja se harmittaa kyllä. Tykkäisin pelata sählyä, futista, sulkkista, tennistä... 
  • Kehonhuoltoa on tullut tehtyä vähemmän, kuin aiemmin. 27 Balancea ja 8 joogaa. Liian vähän siis!
  • Viime vuosi sisälsi upeita yhteistreenejä, joten kiitän kaikkia mun kanssa treenanneita! Ensi vuonna tulen varmasti jatkamaan blogilenkkejä!
  • Melosin niin kajakilla kuin avokanootilla, ja melonta on kivaa liikuntaa :)
  • "Kisasin" lappu rinnassa 8 kertaa (muistaakseni), lajeina oli juoksu, polkujuoksu, suunnistus, ja seikkailu-urheilu! Juoksuenkkoja ei tullut, mutta hiposin niin puolikkaan kuin kympinkin ennätyksiä katujuoksuilla. Muissa tapahtumissa olin elämäni ekaa kertaa viime vuonna. 
  • Hauskaa oli, että Bodom Trailin sijoitus oli yllättävän hyvä 12 kilsan kisassa, sillä oltiin Tiinan kanssa jaetulla sijalla 22/136. Oli siistiä tulla yhdessä maaliviivan yli ystävän kanssa! ;) Tuon kisan voitti muuten hiihdosta paremmin tunnettu Aino-Kaisa Saarinen.
  • Hiihto jäi taas vähäiseksi, vaikka oli uudet suksetkin. Voisko nyt tulla hyväluminen kevättalvi?!
Sellainen oli vuosi 2014. Nyt on aika kääntää katseet tulevaa kohti... herättikö mun viime vuosi jotain ajatuksia? Tuliko hyviä treenimuistoja mieleen? Oliko sinun viime vuotesi monipuolinen vai painottunut tiettyihin lajeihin?

21 kommenttia:

  1. Huippu vuosi sulla ollut ja niin mahtavan monipuolista liikuntaa! <3 Mulla on ihan sama juttu, että kilsojen tuijottaminen juoksussa ei tosiaan enää ole se ykkösjuttu! Tottakai ne jotain kertoo, mutta itselleni on pääsia, että liikkuminen on kivaa, säännöllistä ja edistää hyvinvointia! Tottakai on kiva juosta nopeammin ja tehdä hyviä tuloksia kisoissa, ne motivoi, mutta ennen kaikkea liikun kuitenkin itseäni ja hyvinvointiani varten! Ja toivottavasti liikun vielä paljon vaikkapa 50 vuoden päästä :D Mun viime vuosi oli suhteellisen monipuolinen..tai no, kyllä se painottuu ehkä 5 lajiin (juoksu, ratsastus, core-treeni, omat jumpat, ryhmäliikunta), mutta ei siis pelkästään yhden lajin junnaamista! Kivaa viikonloppua!<3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, oon kyllä tyytyväinen treenivuoteen :)! Jep, juoksukilsat kertoo jotain, mutta tokihan kertoo kaikki muutkin tekemiset. Esimerkiksi suunnistuksessa rämmityt tunnit on ehdottomasti iso osa nykyään mun kesän treeniä, ja tehokasta semmoista. Pyöräilyt, ratsastukset (sulla siis) yms. muut lajit tietty kans hyvää liikuntaa! :)

      Mulla on toi sama.. mä haluan olla 50 vuoden päästä kiertämässä kuntorasteja tai juoksemassa vaikka city runilla ;) Haluan liikunnasta elämän pituisen matkan!

      Hyvän monipuolinen sunkin vuosi ollut :) Kivaa sunnuntaita <3

      Poista
  2. Tosi monipuolinen vuosi kyllä. Mullakin on tullut 30 lajia merkattua Heiaheiaan tänä vuonna ja määrät lisääntynyt paljon viime vuodesta. Juoksua kyllä eniten, mutta se on mulla ykköslaji osittain sen takia että siinä mä haluan kehittyä ja tykkään siitä hulluna mutta ihan kyllä arjen toimivuudenkin takia se on hyvä. Jos en juoksis ni liikkuisin varmaan aika paljon vähemmän kun pitäs aina lähteä Elixiaan mikä ei taas aina ole mahdollista. Mutta on sielläkin onneks tullut käytyä :).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. 30 lajia on kyllä tosi paljon, hienoa, hyvä me :) Tietty silloin juoksee paljon, kun siitä tykkää :) Mä juoksin esim. vuonna 2013 kilsoja lähes 1500 pelkästään juoksemalla, joten aloin vaan kyllästyä.. tai kyllästyminen on huono valinta, koska muut lajit kiilasi mukaan (suunnistus, uinti yms.) :) Aikaa ei silloin riitä niin paljon juoksemiselle! :) Tärkeintä Tanja on se, että tulee liikuttua ja nauttii siitä.. ja hyvä, että niitä Elixia-käyntejäkin välillä tulee! Kyllähän juoksussa kiehtoo se helppous tietysti! :)

      Poista
    2. Joo, täytyy olla kivaa :). Ja monipuolisuus auttaa siihen, että säilyy se liikunnanilo. Jos aina juoksee samalla vauhdilla samoja lenkkejä tai käy aina siellä samalla jumppatunnilla, niin kyllä se joskus alkaa sit tympiä.

      Poista
    3. Just näin :)! Asiaa! Ootan kyllä hirveesti sitä juoksukoulua, kun saadaan monipuolisia vinkkejä ja treenejä katujuoksuun! :)

      Poista
  3. Olet kyllä liikkunut tosi monipuolisesti! Minun liikunnat on painottunut ehdottomasti juoksuun. Lisäksi mukana on ollut sauvakävelyä, pyöräilyä, kuntosalia ja kotikuntopiiriä. Ensi vuonna tavoitteena on tutustua suunnistukseen jonkun kurssin muodossa ja juosta enemmän poluilla.
    Erityisesti on jäänyt mieleen sun järjestämät blogilenkit. Niiden ansiosta olen itsekin uskaltautunut poluille muutaman kerran. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eikä Anna, mulle tuli niin hyvä mieli tästä! Se, että oon innostanut sua polkulenkeille, kuulostaa mahtavalta!! Ja ne yhteislenkit on kyllä huippuja!! :)

      Suosittelen suunnistuskursseja, oon itekin käynyt kaks sellaista (alkeet & venlakurssin). Suunnistus on ihan huippu harrastus, ja varmasti tykästyisit siihen! Vaatii jalkojen ja pään yhteistyötä - tulee kuin huomaamatta rämmittyä umpimetsässä :D

      Hyvin säkin oot juoksun lisäksi tehnyt eri lajeja! Hienoa Anna!! :)

      Poista
  4. Monipuolisuus liikkumisessa on ihan parasta! Mielestäni se kehittääkin enemmän kuin vain yhden lajin harrastaminen.
    Sulla on ollut hieno vuosi, ens vuodesta toivottavasti tulee vielä parempi! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No oon sun kanssa kyllä samaa mieltä :) Nyt jo näin, ettei juoksutulokset ainakaan tippuneet, vaikka olenkin vaihtanut treeniä toisiin lajeihin!

      Voi kiitos, tykkäsin itsekin viime vuodesta, ja nyt tosiaan kohti taas uusia tuulia :)

      Poista
  5. Täytyy sanoa, että siulle on kyllä kertynyt tunteja ja lajeja tosi hyvin! Jos lajeja on 30 ni monipuolisuutta täytyy olla ja sitä kautta varmasti erilaisia ärsykkeitä kropalle + eri sykealueilla liikkumista:) Kuullostaa miun korvaan todella hyvältä! Ja täällä oon saanu käsityksen, että olet kokopäivätyössä ni tuossa saa jo joka työpäivän päätteeksi jotain liikuntaa suorittaa. Eikä se ole aina helpoin yhdistelmä, kun pitää parisuhdetta ja kavereita ja ystäviä ja kaikkea arkea miettiä:)

    Omat suorituksia tuli vajaa 300 kappaletta ja sama määrä tunteja eli voinee päätellä sen, että pidempiä suorituksia pitäisi saada lisää, ei niinkään määrää, jotta peruskunto kasvaisi:) Lajit jäänee tuosta 30 ainakin kymmenkunta, vaikka oonkin saanu pallopelit omaan ohjelmaan soviteltua, niistä kuitenkin eniten nautin, kun saa miettiä taktiikkaa ja peliälyä jne. Ei niinkään tuo pelkkä "yksitoikkoinen" juoksu, pyöräily, hiihto, uinti... Sori alan harrastajat! :D

    Liikunnallista alkanutta, ja itsensä haastamis vuotta! Vai haastamisvuotta....
    -H

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu, hyvin on kertynyt tunteja! Treenannut olen keskimäärin varmaan 5-6 päivänä viikossa! Tunnit kertyy pääosin pitkistä (venähtäneistä) suunnistuksista ja viikonlopun pidemmistä juoksu- tai muista treeneistä! :) Mut käyn tosiaan päivätyössä, ja toivottavasti annan aikaa myös parisuhteelle ja kavereillekin riittävästi :)! Treeni pitää mun pään kasassa!!

      Hyvinhän säkin oot kerinnyt liikkua! :) Sullakin määrät kasvais, jos tekisit viikonloppuna 2-3 tunnin treenin ;) Jos sinne Kolille maratonille tähtäät, niin... se vois olla paikallaan, ainakin välillä :) Hei mä ymmärrän täysin tuon pallopelien viehättävyyden! Se on mun tausta!! Mut toki sitä silti oppii tykkäämään yksinkertaisesta kestävyystreenistäkin! Mut kyl mä kaipaan pallopelejä.. olis ihana löytää joku höntsäryhmä :)

      Sporttista vuotta sullekin!! Mä sainoisin haastamisvuosi... ;)

      Poista
  6. Näin vähän huonomminkin nukutun yön jälkeen tuo haastamisvuosihan on ihan selkee kirjoitusasu :D

    Joo sama homma täällä, urheilussa saa unohdettua kaiken muun ja "rentoutuu" omalla tavallaan. Mutta silti tuntuu välillä että kun itsekin käy päivät töissä ja illalle ottaa jonkun aktiviteetin, että aika ei riitä kaikkeen:)

    Mutta kun kerta urheilemaan lähtee niin joo, kyllähän tuota pitäisi tunti tai pari viikossa liietä pidemmällekin treenille, etenkin viikonloppuisin. Vaarojen maraton on vähän pitkässä puussa, mutta katsotaan. Hiihtämällä on kyllä tullut nyt jo pidempi lenkki tehtyä, kun pelkästä juoksusta ei niin innostunut. Ehkä lumien hävittyä taas polkujuoksun myötä.

    Eiköhän siellä höntsäryhmiä ole! Googlettamaan vain:) Ite pelailen aladivareissa niin on viikoittain treenejä, jos jaksaa valvoa iltamyöhään...Ja peliviikonloppuja tulee se kymmenkunta ja niistä reipas kaks tuntia liikuntaa pitkäks harjotukseks (tosin ei pk-vauhdeilla :D)
    -H

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nojoo, priorisointia tämä elämä on, ja työhän lohkaisee ison palan, sekä tietysti yöunet myöskin. Mutta kyllä siinä löytyy silti tilaa treenille/ystäville/perheelle. :)

      Viikonloppuisin on helppo tehdä pidempi treeni! Noo, kato rauhassa sen Vaarojen maratonin kanssa. Hiihtoa mäkin kaipaan.. kerran ehdin tänä vuonna! Poluille ei oikein metrihankeen kannata mennä! Onko siellä kunnolla lunta? :)

      Jep, pitääpi miettiä tota höntsähommaa vielä ;) Riittääkö aika säännölliseen touhuun kuitenkaan... :O :)

      Poista
    2. Näinhän se on: työt ja unet ku ottaa pois ni ei montaa tuntia jää muulle :D

      Täällä on 30 senttiä lunta niin lähes kaikki ladut on käytössä:) Eli valinnanvaraakin alkaa jo olla. Yksi 20 km lenkki tuli tehtyä joulun alla muutaman muun lyhyemmän lenkin lisäks. Mut viikonloppuna oli tarkoitus lähtee tavoittelemaan sitä 2 tunnin lenkkiä, ehkä tästä ne pitkät harjoitukset alkaa... Toivottavasti teilläkin tulis lunta, kyllä se vaan on mukavaa vaihtelua lenkkeilyyn ja saa yläkroppakin liikuntaa:)
      -H

      Poista
    3. 1/3 unta, 1/3 työtä ja 1/3 muuta... (työmatkoja, kodinhoitoa, liikuntaa, ystäviä, kotoilua).. näinhän se menee! :)

      Ei vitsit, täällä sataa vettä :( Mä kävin kerran hiihtämässä joulun jälkeen, kun oli lunta täälläkin. Nyt sit vaihtelee ilmat loppiaisen -17 asteesta tämän päivän +2 asteeseen. Tosi kurjaa :( Hiihtoa olis kiva opetella! :) Mut kivoja hiihtoja sinne!!

      Poista
    4. Kiitos! Ihan ei kahta tuntii tullu täyteen, mutta lenkki menikin kovavauhtisemmaks mitä piti ni ajaa asiansa:) Nythän siellä taitaa taas sataa lunta, ehkä kerkeette nauttii siitä hetken ennenku sulaa, on tuntunut nyt sahaavan lämpötila aika nopeesti :D
      Ja kommentoin nyt tähän, että kuulostaa tuo rogaining todella siistiltä! Pakko päästä kokeilee!:)
      -H

      Poista
    5. Jep, täällä vaihtelee kelit ihan hurjasti!! Toiveissa päästä huomenna suksille! :) Kivan kuuloinen lenkki sulla ollut!

      Toi rogaining on niin siistiä ja tiedän, että säkin innostuisit! :)

      Poista
  7. Oot ihanan inspiroiva, monipuolinen, yllytyshullu ja päämäärätietoinen sporttailija! Mahtava meininki! <3

    Nyt näin kun loppuvuodesta mietti omaa kokonaisuutta, niin se oli myös varsin monipuolinen. Samaisella sillisalaatilla lie jatketaan tänäkin vuonna. Pääasiahan on, että on liikkumisen ilo - oli ne lajit sitten mitä tahansa:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ps. tuu käymään kuopiossa, niin vien sut höntsäilee säbää!:)

      Poista
    2. Voisin oikeesti tullakin Kuopijjoon käymään sun sporttihoiviin ;)

      Jee, ihan samanlainen sporttailija on sielläkin <3! :) Pääasia tosiaan on, että nauttii siitä, mitä tekee. Monipuolisuus on oikeesti vain hyväksi, sitä mieltä mä oon! :)

      Poista

Kommentoi on bloggaamisen suola. Arvostan jättämääsi kommenttia suuresti :)