maanantai 15. joulukuuta 2014

Viikon liikunnalliset kohokohdat

Monet jakavat treenipäiväkirjojaan ahkerasti blogissaan, mutta itse en ole jotenkin ottanut sitä tapaa omakseni. Joskus olen yrittänyt, mutta lähinnä mun treenailuista tilastoin vain vuosittain Heiheian avulla. Mä en ihan siistä syystä kirjoittele tarkkoja treenitilastoja, ettei ketään vaan ala kopioimaan niitä itselleen tai vertailemaan omia treenejä mun treeneihin. En väitä, että treenaan paljon, mutta jostain se saattaa silti siltä tuntua. Toisaalta, treeniviikkojen rakennekaan ei aina ole kaikkein fiksuin, joten haluan painottaa, että treenaan fiilispohjalta, ja yritän miettiä itselleni sopivia tapoja treenata. Näin Ninnin blogissa hauskan postauksen, jossa oli listattu treeniviikon huippuhetket, ja ajattelin, että olisi kiva itsekin välillä välittää hyvää treenifiilistä vastaavien fiilistelyiden kautta. mietin viime viikon kohokohtaa, mutta en millään saanut vain yhtä huippuhetkeä, koska mun treeniviikkoni oli niin poikkeuksellinen; paljon "pitkästä aikaan" -treenejä ja myös paljon hyvää treeniseuraa! Ei oo ainakaan motivaatiopulaa, kun sopii tällaisia viikkoja treenikalenteriin!


Alkuviikosta kävin Karoliinan ja Tanjan kanssa hölkkäilemässä kevyen iltalenkin. Oltiin sovittu lenkin aloituspaikaksi Otaniemen, koska se sopi meille kaikille hyvin. Lisäksi mulla on ollut ikävä noita reittejä, kun joskus muinoin asuin Otaniemessä. Sieltä aloitin oman hölkkääjä-urani, joten tunnearvoa niillä reiteillä sielläpäin on! Lisäksi aina on mun mielestä kiva juosta meren äärellä, varsinkin kun nykyisen asuinpaikkani vuoksi se ei ole enää arkipäiväistä. Oli oikein leppoinen lenkki bloggaajien kesken, ja reilu tunti meni ihan hujauksessa. Mulla oli lisäksi aika väsynyt olo, ja en rehellisesti sanottuna ole varma, olisinko lähtenyt yksin lenkille! Eli onneksi olin sopinut lenkkitreffit, sillä oikeasti lenkin jälkeen olin jälleen kerran kuin uudestisyntynyt! Tämä tyttöjen kanssa tehty lenkki meni ihan treeniviikon kärkisijoille!

Kuten meni myös lauantainen blogin pitkä maastolenkki! Upeaan Sipoonkorpeen uhmaamaan "myrskyistä" keliä ei saapunut minun lisäkseni kuin kaksi urhollista lenkkeilijää, mutta saimme Tiinan ja Hillan kanssa hyvän lenkin aikaiseksi. Miten voikaan aina kun mun on tarkoitus lähteä pitkälle polkulenkille, sataa yön aikana valkoinen kerros maahaan? Siis kivahan on kun on lunta, mutta tälläkin kertaa keli oli aamulla plussan puolella, joten märkä lenkki oli tiedossa. Noin viiden sentin lumikerros märän mutaisen maan päällä antoi aikamoisen vastuksen jaloille tuolla lenkillä, joten keli oli todella raskas. Juoksimme muun muassa Kalkkiruukin luontopolun ympäri, joka on korkeuserojensa puolesta haastava. Sieltä löytyy muun muassa yksi pääkaupunkiseudun korkeimmista kohdista, eli Högberget, jonka kalliot kohoavat yli 70 metrin korkeuteen. Juoksimme pisin Sipoonkorpea lopulta noin 2,5 tuntia, eli puolisen tuntia suunniteltua vähemmän. Keli oli kuitenkin sen verran raskas, että jokainen taisi olla todella tyytyväinen tuohon lenkkiin! Mulla oli ainakin tosi kivaa, ja tuli hyvä lenkki tehtyä! Kiitos seurasta osallisille! Seuraava yhteislenkki on muuten ensi lauantaina, eli 20.12 klo 10.30 Pirttimäestä. Ottakaa vaihtopaita, -sukat ja -kengät mukaan, sekä vähän rahaa, sillä tarkoitus olisi 1,5-2 tunnin lenkin jälkeen käydä yhdessä kahvilla Cafe Pirttimäessä, mikäli se vain on auki! Kaikki mukaan!! :)


Tästä upeasta kuvasta kiitos Hillalle

Kolmanneksi treeniviikon kohokohdaksi on nimettävä jumpat. Mulla oli oikein jumppaviikko, sillä maanantaisen balancen lisäksi kävin niin combatissa kuin spinningissäkin vielä lopupviikosta. Combatissa katsoin Heiaheiasta olleeni viimeksi yli vuosi sitten!! Yllättävän hyvin pysyin perässä, ja oli kivaa kun oli uusi ohjelma, joka oli siis kaikille täysin vieras. Ohjelma oli mielestäni aika simppeli, kun ei ollut mitään vaikeita hyppypotkuja ja muita! Tykkäsin! Olikin jo vähän ikävä tuollaista rytmijumppaa, jossa musiikki pauhaa kovaa ja ohjaaja tsemppaa meitä jumppareita hyviin suorituksiin! Oli kyllä rankka tunti, en edes muistanut, että jumpat voi olla noin rankkoja! Meni hyvin interval-treenistä tämä combat! Seuraavana päivänä selkä huusi hoosiannaa, joten en tiedä, tuleeko combatista ihan viikottaista tapaa, mutta tuskin vuotta tarvitsee odotella seuraavaa jumppaa! Oli kiva, kun jumppailemassa olivat samaan aikaan myös ystäväni H sekä Tiinuska! Mulla oli oikein kaveritreeniviikkokin samalla!

Sunnuntaina mentiin Tiinuskan kanssa SATS Elielissä pyörivälle Cinema Cycling -tunnille, jossa ohjaajan tukena on iso screen, josta heijastetaan videokuvitusta tunnin teeman mukaan. Olimme kovasti odottaneet tätä kokemusta, sillä olisi kyllä hienoa polkea mäkibiisejä oikeassa vuoristossa... harmiksemme ohjaaja ei koskaan tullut paikalle, joten video jäi näkemättä ja kokematta. Onneksi salista löytyi toinen ohjaaja, joka veti meille Cinema-tunnin tilalla tavallisen spinningin. Kyllä sekin kelpasi, ja hyvän perus-treenin sai aikaiseksi, mutta kieltämättä odotetun Cinema-osuuden väliinjääminen harmitti melkoisesti. No, ehkä me annamme sille vielä uuden mahdollisuuden myöhemmin, eikö vain Tiina? Menimme vielä treenin jälkeen lounastamaan Virgin Oiliin, joten sunnuntaiaamupäivä oli hyvin vietetty! Täytyy todeta, että ihaniin ihmisiin on tän bloggaamisen kautta tutustunut ja siitä oon kiitollinen! :)



Kuva: Tiinuska

Mun treeniviikkoni on ollut monipuolinen. Näiden lisäksi oon käynyt salilla ja mulla oli myös viimeinen uinnin tekniikkakurssi. Siitä kirjoittelen myöhemmin lisää, mutta positiivisella mielellä olen uinnin suhteen taas!

Mikä oli sun kohokohta viime treeniviikossa? Oliko sulla monipuolista treeniä vai panostitko yhteen lajiin? Oletko käynyt viime aikoina ryhmäliikunnassa? :)

Huh, se olisi viimeinen viikko ennen viikon joululomaa! Neljä aamua, jaksaa jaksaa! Ja kohta päivä alkaa taas pidentyä, jee!

29 kommenttia:

  1. Hauska postausidea! :) Cinema-tunti kuulostaa kyllä siistille, toivottavasti pääset vielä polkemaan sellaisenkin. Elixian puolella ei taida olla vastaavia...

    Mun kohokohta oli ehkä eilinen lenkki. Oli pitkästä aikaa niin huippuilma, että parhaat fiilikset sain kyllä merenrannan varrelta! Aika monipuolisesti tuli muuten kyllä liikuttua. Salia, kahvakuulaa ja juoksua... :)
    Tsemppiä vikaan työviikkoon! Sit ansaitulle lomalle! :p

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eikö ookin? :) Cinema kuulosti kyllä tosi siistille, mutta sitä ei taida olla kuin tuolla Elielin Satsilla. Sullako ei oo sitä Nordic all -jäsenyyttä? Mä pääsen niin Elixian kuin Satsinkin puolelle!

      sulla oli ihana kuva siitä eilisestä lenkistä - tosi tunnelmallinen merinäkymä! Viikonloppuisin on ihana lenkkeillä valoisalla! :)

      Kiitos Laura, eikös sullakin oo lomaa? Tsempit sinnekin!

      Poista
  2. Mullakin alkaa tämän viikon jälkeen loma, aika kivaa :) Viime viikolla paras treeni oli tiistain vetotreenit hallilla. Vaihteeksi tuli kuitenkin tehtyä muutakin kuin juostua. Testasin kolme eri ryhmäliikuntatuntia ja ne toivat kivaa vaihtelua juoksemiseen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No on kyllä kivaa lomailla! :) Joo, sä olit hurjia vauhteja painellut, tollaisissa se fiilis kyllä kohoaa! No vau, kolme ryhmäliikuntaa, kivaa!

      Poista
  3. Kyllä meidän lenkki oli mullekin yksi kohokohta! Jumppaviikko oli tarkotus olla mullakin mutta toisin kävi niinku blogiin kirjotin! Jospa tällä viikolla pääsis? Lauantaina nähdään taas! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No se oli kyllä kiva lenkki :)! Hööö, no joskus käy niin että on parempi ottaa varman päälle! Toivottavasti tällä viikolla pääset kunnolla liikkumaan! Jee, lauantaita odotellessa! ;)

      Poista
  4. Mulla oli viime viikolla vähän normaalia vähemmän liikuntaa, kun häähumussa meni aikaa. :) Mutta yksi huippu juttu oli kyllä tiistain kova spinning + sen päälle juoksemaan. Hermotusharjoituksia:) En juossut tunnin spinningin jälkeen kuin kymppi minsan, mutta tarkoitus oli kokeilla kuinka juoksu luonnistuu vaikka polkee jalat alta.. ja onnistuihan se!:p

    Mutta sulla on kyllä ollut todellisen monipuolinen ja aika rankkakin viikko! Ja toi pitkä juoksu kuulostaa niiin hyvältä, millaisen matkan ennätitte tuossa ajassa taivaltaa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No häähumussa ei paljon liikuntaa ehdi miettiä, ilmeisesti kaikki meni hyvin kaason hommissa? ;) Hei joo, mä oon kans tehnyt noita kahen lajin treenejä, tykkään! Joskus en ikinä voinut kuvitella juoksevani spinnun päälle, mutta kyllähän se menee, kun tahtoo xD

      Mentiin joku 15 kilsaa tuolloin lauantaina. Oli varmaan hitaimpia polkulenkkejä, mutta toisaalta keli oli tosi raskas. Kierrettiin isoja vesilätäköitä tai suoalueita ryteikön puolelta jne. Mut eipä meillä noissa pitkissä polkulenkeissä ookaan tärkeintä vauhti, vaan matkanteko :)!

      Poista
    2. Jep, kaason hommat meni loistavasti!:)

      Juu matkanteko on tosiaan tärkeetä, ja kyllähän meno on maastossa aivan toisenlaista. Ihan vain mielenkiinnosta kysyin, jotta vähän hahmottaa monenko tunnin juoksuun sitä varautuu karhunkierroksella. :)

      Poista
    3. Kiva kuulla! :)

      Jep! Maastossa on vaikea arvioida noita vauhteja, kun se riippuu ihan kelistä ja maastosta! välillä mennään noilla polkulenkeillä tosi kapeita polkuja ja jyrkkiä nousuja ja laskuja, ja välillä on taas tosi helppokulkuista maastoa :)!

      Varaudu, että varmaan suunnilleen "maratonin" verran ajallisesti tuut viettämään siellä maastossa sitä KK:ta taivaltaessa! ;) Tapahtumissa toki varmaan vauhti on kovempaa, kuin peruslenkeillä. Meillä meni 33 kilsan porukkalenkki silloin pilkkopimeällä vajaaseen 5 tuntiin, josta liikkeellä oltiin n. 4,5 h. :)

      Poista
  5. Mä oon kanssa tosi paljon miettinyt, että kannattaako treenejä jakaa ja jossain vaiheessa pidinkin siitä taukoa. Just samoista syistä oon miettinyt, mitä säkin. Oon kuiteskin nytten sitä kirjotellut. Yritän myös kirjottaa viikosta jotain muutakin, eli jos joskus tulee selailtua omia viikkoja taakse päin, niin näkis vähän mitkä asiat saattaa vaikuttaa mihinkin.. Aikanaan kirjottelin siksi viikon treenit, kun en laittanut niitä mihkään muualle ylös, nykyään kaikki (lähes) menee Garminin järjestelmään, joten sitä treenipäiväkirjatarvetta ei ainaskaan enää ole...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, kiva sellaisia postauksia onkin lukea, joissa listauksen sijaan on kerrottu treenifiiliksiä :) Onhan ne itellekin sit hyväksi muistioksi! Mä kirjoitan Heiaheiaan tuntemuksia välillä, ja sieltä saan kaikki yhteenvedot treeneistä :)

      Poista
  6. Mulla tuli nälkä kun näin nämä ruokakuvat :P Meen kyllä vielä uudestaan syömään tuon kasvisannoksen, oli niin hyvää! Mun kohokohtia oli kans spinning sekä alkuviikon bodyjam. Lisäksi ensimmäinen pt-tapaaminen jännitti hulluna. Ensimmäinen yhteistreeni on tulossa nyt torstaina, jeee :) Ei muuten ollut ollenkaan niin kohokohta kun vedin salitreeniä tänään ilman sua! Toivottavasti päästään heti joulun jälkeen kiinni taas meidän rutiiniin! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hih, sun annos näytti niin hyvältä, että mäkin taidan käydä sen joskus syömässä ;) No uskon, että pt-tapaaminen jännitti! Hui ;) Kivaa yhteistreeniä pt:n kanssa!! Innolla jään odottelee fiiliksiä!! Joo ei noi yksin tehdyt salitreenit oikein kivoja oo, kun on tottunut hyvään seuraan ;) Joulun jälkeen heti uusiksi, mä oon heti 29.pvä jo maisemissa viimeistään !

      Poista
  7. mun kohokohta oli aktian 10km juoksu,mun toka lappu rinnassa juoksu..ja enkka.tosin sen jälkeen en oo voinut mitään tehdä kun oon sairastunut..muuten oon ottanut vähän rauhallisemmin ja keskittynyt kehon huoltoon enemmän.yritän parantua lauantaiksi,mä niin haluun sinne mettään teiän kanssa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No se Aktia meni hyvin, onnea!! Harmi, että sairastuit sitten.. mutta sellaista se on! Toivottavasti pääset lauantaina :)

      Poista
  8. Olipa kiva teksti taas :)

    Mun viime viikon kohokohta oli ehdottomasti sunnuntainen sup fit -tunti, jossa kävin ekaa kertaa. Hotelli Haagassa järjestetään moisia tunteja, ja kesällä ihastuin merellä suppailuun niin piti nyt tuokin käydä testaamassa. Oli yllättävän rankka tunti, kun piti altaassa tasapainotella laudan päällä ja tehdä erilaisia liikkejä (kyykkyjä, ilmamelomista, hyppimistä...) Tehtiin myös liikkeitä vedestä, ja ehdottomasti rankin kohta oli se kun piti yhden biisin aikana vedestä käsin nousta laudalle seisomaan ja takas veteen niin monta kertaa kuin ehti. Ens sunnuntaina taas uudestaan, oli niiiin hauskaa! Kolme kertaa tunnin aika tasapaino heitti ja plutsahdin vahingossa veteen :)

    Oon myös miettinyt tuota cinema-spinningiä, kun spinnu on muutenkin yks mun lempilajeista, mutta ei sit oo ikinä tullut lähdettyä kauemmas kun täällä Lepuskissa on niin hyvä tuntivalikoima.

    -jansu

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Jansu! Ja sori Hanna, kun kommentoin tähän viestiin.. mutta ihan pakko!!! Vitsit miten huipulta touhulta kuulostaa tuo sup-fit!! Pakko päästä joskus kokeilemaan! :):) Tulee ihan lapsuuden aikaiset järvessä touhuilut mieleen:)

      Poista
    2. Kuules jansu (ja Satu).. meidän on Tiinan kanssa tarkoitus mennä tammikuussa just tuonne Hotelli Haagaan suppailemaan!! Tiina sitä ehdotti, ja mä innostuin heti! Kiva kuulla, että se on siistiä!! Mä toivon, että sit uskaltaisin ens kesänä myös mereen joskus... ;)

      Joo onhan Lepuskissa huikeat mahdollisuudet, mutta kiva välillä käydä muuallakin. Harmi, ettei cinema ollut päällä. :( Mua kiinnostais myös muun muassa Itiksen Hot jooga :)

      Poista
  9. Vaikuttaapa kivalta ja monipuoliselta viikolta! Oon ehkä ihan vähän kade. ;)

    Mun viikon kohokohta oli se, että pääsin ylipäänsä liikkumaan! Se oli vallan mukavaa se! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi Suvi, ei kannata olla kade - ei mun elämä niin kadehdittavaa ole! Pääasia, että oot päässyt vähän liikkumaan! :)

      Poista
  10. Hehee, olipa kiva lukee näitä :) mä ootan sitä lauantaina lenkkiä superpaljon!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hih, kiva että oli! Ja joo, huippua että oot tulossa lauantaina! :)

      Poista
  11. Vaikea kysymys. Pistää miettimään, onko ilo liikkumisessa jotenkin hukassa? En miellä treenaavani, ennemminkin liikuskelen. Olin viime viikolla 2 iltana hierotuttamassa jalkojani, joten sen takia tuli lepopäiviä. Hetket hierojalla taisikin olla parhaita...Ja ne kevyet jalat sen päälle!. Perjantai meni tanssilattialle 1-0, joten viikon potentiaalinen kohokohta eli järkkäämäsi lenkki Sipoonkorvessa jäi väliin :(
    -Suvi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No höh, kuulostaa kurjalta, kun ei liikunnan iloa löydy. Sun täytyy tehä vaan niitä juttuja, joista tykkäät! Ooi, hierojalla! Mäkin meen tänään jalkoja avaamaan sinne! Lepo siis tänään ja huomenna (hieronta tosin ei oo lepoa jaloille, mut mielelle kylläkin...) :)

      Tuut sit ens kerralla lenkille taas!

      Poista
  12. hauska idea miettiä viikon kohokohtia! vois ottaa itsekin tavaksi, vaikken blogia kirjoittelekaan :)

    harmi juttu, että tuo cinema-pyöräily ei toteutunutkaan. onko siinä siis ideana, että ruudulla näkyy ns. maisemia missä ajetaan? kuulostaa kyllä hauskalta. itse inhoan pitkiä pyörälenkkejä koska niitä joutuu suunnittelemaan hirveästi ja pelkään eksymistä, mutta toisaalta sisäpyöräily on tylsää :D

    koska polvivamma on rajoittanut merkittävästi omia tekemisiä, viime viikon kohokohtia oli ehottomasti kotona tehty combat-lihaskunto-yhdistelmä, jossa sai pitkästä aikaa sykkeet koholle! ja samoin tunnin sisäpyöräily, kun vihdoin tuntui että polvi kestää edes jotain liikettä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, mieti ihmeessä! Sit muistaa taas, miten paljon liikunta antaa iloa elämään!

      Juu, idea on että ne vuoristot yms. näkyy siinä ruudulla, jossa mukamas poljetaan! Täytyy kyllä kokeilla! Voi, pitkät pyörälenkit on ihania, mutta vaatii kyllä suunnittelua! Sisäpyöräily on tunnilla kivaa, kun on musiikki ja järkevä ohjelma/koostumus.

      Oij, oma combat kuulostaa kivalta! Toivottavasti polvi alkaa olla kunnossa! :)

      Poista
  13. Ihana postaus! <3 Kohokohtia on kyllä hyvä miettiä! Niistä tulee hyvä mieli :) Itsekään en tykkää kirjoitella super tarkkoja liikuntapäiväkirjoja (vauhteja, sykkeitä, aikoja jne.) juuri tuon vertailun vuoksi, mutta sellaisena "tarinan kirjoittamisena" viikon liikunnat on kiva raapustella ylös! Mun viime viikko oli vähän rikkonainen, 3 päivää meni kurkkukivun kanssa, ja sitten tämä hauvauva tuli niin liikunnat jäi suoraan sanottuna aika kakkoseksi :) Mutta kohokohtia oli kuitenkin meidän tiistain yhteislenkki ja sunnuntain oma juoksulenkki :) Kivaa viikkoa <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Karkki <3! Sun tarinat on kyllä kivoja, eikä oo liian tarkkoja kuvauksia mun mielestäni! No toivottavasti kurkkukipu on jo ohi, ja vitsit, ei varmaan malta lähteä Milan luota mihinkään pitkälle lenkille! On hän aikamoinen hurmuri ;) Sun sunnuntainen juoksulenkki näytti ihanalta!

      Kivaa viikkoa sinnekin, ja piiiiaaan nähään jee!

      Poista

Kommentoi on bloggaamisen suola. Arvostan jättämääsi kommenttia suuresti :)