torstai 18. joulukuuta 2014

Välineurheilija, tiedän!

Polkupyöräily on paljon kiinni siitä, minkälainen menopeli on alla. Hiihdossa puolestaan suksilla ja voitelulla on suuri vaikutus suoritukseen tai sen mielekkyyteen. Voisi kuvitella, että juoksu, jos mikä, ei ole välineurheilua. Olen kuitenkin sitä mieltä, että juoksussakin välineillä on suuri vaikutus, jos ei suoritukseen niin ainakin mielekkyyteen. Varsinkin polkujuoksu on tuonut eteensä uusia hankintoja, jotka lisäävät harrastuksen suoritusmukavuutta. Mielekkyys on se asia, joka lisää jatkuvuutta harrastukselle. Onhan oikeasti kiva harrastaa juoksua tai muitakin lajeja sellaisilla varusteilla, joissa on hyvä olla ja voi hyvillä mielin lähteä juoksemaan esimerkiksi säällä kuin säällä.

Listaan itselleni tärkeitä vaatteita ja varusteita, joita suosin pääosin juoksussa. Näiden ansiosta jaksan päivästä toiseen lähteä lenkkipoluille ja saada siitä hymyä elämään.

Kunnon sateenpitävä juoksutakki


Suomessa sataa usein, joten mielestäni tämä oma viime syksyn ostos oli aika perusteltu. Mulla on siis Inov8 Stromshell -takki, joka pitää hyvin vettä ja tuulta, mutta on erittäin kevyt ja  hengittävä. Takki oli yksittäisenä ostona melko kallis (muistaakseni noin 170€), mutta uskon ja toivon, että se on pitkäikäinen. En miettinyt ostosta hirveän kauan, tai vertaillut takkeja keskenään ostovaiheessa. Myöhemmin olen huomannut, että ko. takissa on erittäin hyvä vedenpitävyys ja hengittävyys vertaillessa sitä muihin. Miinuksena takista voisin sanoa, että anorakki on toki vaikeampi pukea ja riisua, ja yksi pieni tasku on liian vähän. Toisaalta, eipähän vetoketjut ainakaan falskaa, kun niitä ei juuri ole.

Muuten mulla on pari juoksutakkia eri olosuhteisiin. Ohuita juoksutakkeja mulla on kaksi, joista vanhaa Lidlin takkia käytän yleensä enemmän metsässä ja suunnistuksessa, kun taas uudempaa Socin takkia vielä vähän suojelen. Talvijuoksuun mulla on Everestin hiihtopuvun takki, jossa etuosa pitää hyvin kosteutta ja tuulta, mutta takaosa on hengittävä. Takki sopii hyvin räntä- ja lumisateisiin tai kuiviin, mutta hieman kylmempiin keleihin.

Hyvät kengät



Tällä hetkellä mulla löytyy useita kenkiä erilaisiin olosuhteisiin. Peruslenkkareina oon käyttänyt monta vuotta jo Asicsen DS Trainereita, jotka koen hyviksi ja kevyiksi kengiksi. Mielestäni kuitenkin kankaan laatu on kärsinyt viime malleissa, joten oon harkinnut hankkivani näiden rinnalle toiset, eri malliset kengät, ehkä vähän enemmän vaimennetut. DS Trainerit ovat kuitenkin sopineet jalkaani hyvin, enkä ole kokenut penkikkavaivoja tai juoksijan polvea. Mulle siis sopivat kyllä vähemmän vaimennetut lenkkarit. Juokseminen kevyillä ja rullaavilla kengillä on maailman parasta! ;)

Maastossa käytän tällä hetkellä Inov8 Trailroc -kenkiä, jotka ovat myöskin melko minimalistiset. Pohjan läpi tuntee hyvin kivet ja kannot. Pito kengissä on ok, mutta todennäköisesti ensi vuoden Nuts Pallas -juoksuun tarvitsen hieman tukevammat ja jykevämmät kengät. Malli on mietinnässä vielä. Trailroceilla oon kuitenkin nauttinut metsässä juoksemisesta, ja jälleen kerran, kevyillä kengillä on ihana juosta!

Lisäksi mulla on suunnistusnastarit ja Asics Arctic -talvilenkkarit, joissa on irroitettavat nastat ja Goretex-kalvo. Lenkkarit ovat silti aika vähäisellä käytöllä tällä hetkellä. Maastoon ne eivät taida olla tarpeeksi näppärät paksun pohjan ja jäykkyyden vuoksi.

Juomareppu


Viime kesänä ostin itselleni juomarepun, sillä pullojen tai juomapussien kantaminen maastomaratoneilla on pakollista, sillä juoksijan tulee hoitaa oma matkan aikainen huolto itse. Kävin varuste.net-myymälässä sovittamassa eri reppuja, ja siellä tiesin heti, että liivimäinen reppu olisi itselleni istuvuuden kannalta paras. Lisäksi halusin repun, jossa on letkusysteemimahdollisuus, sillä selässä on helppo kantaa vettä pitkillä matkoilla. Päädyin Salomon Advanced Skin 12 Set -reppuun sovitusten jälkeen. Repussa on Salomonin juomapussi ja -letku, sekä etutaskut, johon saa pienet juomapullot. Repussa on lisäksi 12 litraa tilaa, joten sinne saa joko pakollisia ensiapu- ja energiatarvikkeita juoksun ajaksi tai jopa vähän vaihtovaatetta työmatkajuoksuun. Ainoa miinuspuoli repussa on Salomonin letkusysteemi, joka on mielestäni melko kankea. Letkun suuosa on huonosti tehty, ja se on helppo saada vahingossa irti letkusta. Olen miettinyt, josko vaihdan reppuun kokonaan eri valmistajan letkusysteemin. Muuten reppu on mainio, ja suosittelen liivireppua kaikille. Ei hierrä eikä paina ollenkaan, ja tuntuu kevyeltä selässä.

Zero point -säärystimet


Oen noin vuoden ajan käyttänyt säännöllisesti Zero Point -kompressiosäärystimiä. En todellakaan käydä kompressiotuotteita joka lenkillä, sillä en halua totuttaa jalkaa liikaa niihin, vaan käytän niitä lähinnä silloin, kun teen pitkää tai vauhdikasta lenkkiä, tai jos jalkani ovat tosi väsyneet. Joskus harvoin pidän säärystimiä palautusmielessä jaloissa kotona. Kompressiosäärystimet ovat tosi hyvät, sillä ne vievät pohkeista ja oikeastaan koko jaloista sitä väsymyksen tunnetta pois.

Buffit ja muut vaatteet


Vaatteet ja niiden istuvuus on tosi tärkeä asia liikunnassa kuin liikunnassa. Mä en missään nimessä enää käyttäisi puuvillapaitoja tai collegehousuja juostessa. Kaikki lähtee hyvistä urheiluliiveistä. Itse en suosi mitään tiettyä merkkiä, sillä mulla on liivejä H&M:stä Nikeen ja Shock Absorberiin. Treenivaatteeissa en panosta merkkeihin, vaan tuotteen istuvuuteen ja mukavuuteen päällä. Talvella käytän kerrastoja, ja kesällä mukavia t-paitoja. Yksi kiva tuote on putkihuivit (Buffit ja muut), joihin oon tutustunut lähemmin vasta tänä vuonna. Aiemmin oon toki käyttänyt niitä kaulassa talviaikana, mutta nykyään tykkään pitää pantoja myös päässä. Niistä saa kivan leveän pääpannan, ja tavittaessa ne voi laittaa pipoksikin. Buffi on aika monikäyttöinen huivi ;)

Garmin


Mulla on käytössä aivan tavallinen Garmin-mittari, mutta se riittää tällä hetkellä todella hyvin. Tärkeintä mittarissa mulle on, että saan mitattua aikaa ja matkaa, koska olen utelias ja tiedonhaluinen! Garmin 210-mittariin voi tehdä helposti interval-ohjelman ennen lenkkiä, tai käyttää manuaalista kierrosmerkintää tarkempien vauhtien ihmettelyyn. Seuraavan mittarin ostan todennäköisesti sitten, kun luotettavasti rannemittarista saa mitattua myös sykkeen. Mä kun olen tosi laiska käyttämään erillistä sykevyötä tällä hetkellä (se sitä paitsi hiertää). Olen kyllä kuolannut Suunnon Ambit-mittaria, mutta juuri nyt en tahdo panostaa uuteen mittariin, sillä nykyinen toimii hyvin!

Toivelistalla

..on silti aina jotain kivaa! Talvisiin maastojuoksuihin kaipaan SealSkinz -kalvosukkia, jotka siis pitävät jalat lämpiminä ja kuivina, vaikka kenkä päästäisikin vettä sisään. Kesällä vesi ei ole mikään ongelma, varsinkin kun suunnistus- ja maastokengät päästävät veden ulos nopeasti, mutta talvella on vähän ikävää, jos varpaat kastuu, koska vesi on kylmää. Toivelistalla olisi myös mahdollisesti uusi juomarakko Salomon-reppuuni sekä ainakin yksi pieni pehmeä juomapullo. Tykkään pitää repun etutaskussa vettä mukana, jos mulla on urheilujuomaa selän puolella, niin olisi kivaa, ettei se hölskyisi kovasti, siksi uusi pullo olisi kiva. Jossain vaiheessa ostan varmasti ne uudet maastojuoksukengät, mutta toistaiseksi pärjään nykyisellä kenkäarsenaalilla hyvin. Kesäisille avovesiuintireissuille toisi turvaa, näkyvyyttä ja säilytyspaikan kellukepussi, jonne voisi gps-kellon ja autonavaimet esimerkiksi säilöä.

Muuten mulla on aika hyvä varustetilanne. Toki tein polkujuoksun myötä paljon hankintoja viime vuonna, mutta nytpähän niitä ei tarvitse enää tehdä. Suosittelen polkujuoksusta kiinnostuneille juomareppua, hyvin istuvia maastojuoksukenkiä sekä kevyttä vedenpitävää takkia. Sääolosuhteet voi vaihdella pitkillä lenkeillä, ja kevyen takin voi helposti pakata reppuun varalle mukaan.


Yhteislenkillä Sipoonkorvessa (kuva: Hilla R)

Tämä olkoot samalla Sporttaillaan-blogin joululahja- tai alennusmyyntivinkkipostaus! Tietysti suurimpana lahjana blogin lukijoille annan yhteislenkin ylihuomenna lauantaina! Tervetuloa kaikki polkulenkille mukaan Pirttimäen ulkoilualueelle klo 10.30 alkaen! Mukaan mahtuu niin uudet kuin vanhatkin!

Onko teillä samoja luottotuotteita juoksulenkille? Mikä on sun ykköstuote? Ja mitä kaipaisit ehkä kaapin täytteeksi lisää? Onko juoksu välineurheilua?

21 kommenttia:

  1. Heh, just muutama viikko sitten naureskeltiin paremman puoliskon kanssa lausahdusta "juoksu on helppo laji, kun ei tarvi kuin hyvät kengät!" :D

    Eihän varusteet mitenkään pakollisia ole (enkä itse hamstraa esim. vaatteita juurikaan), mutta kummasti jo pelkkään katujuoksuun mulla on urkkaliivejä, trikoita, teknisiä sukkia, sykemittari, juomavyö yms. Maastoon sitten omat kengät ja juomareppu. Seuraavaksi ostoslistalla joku samantyyppinen takki kuin tuo sun Stormshell ja ehkä nastarit. Ensi kesäksi saatan hommata oman EMIT-kortin. Ja niin edelleen... :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heh, joopa joo :D Periaatteessa helppo laji, mutta... käytännössä nälkä kasvaa syödessä ;)

      Ei ne varusteet tosiaan pakollisia ole, ja mulla esimerkiksi ei oo takkeja joka värisinä tai siis ihan tosi turhia vaatteita. Kaikille löytyy paikkansa. Suosittelen jotain tuollaista kevyttä vedenpitävää takkia, kun sullakin taitaa kiinnostuksia olla noille pidemmille polkulenkeille ;) Suunnistuksessa nastarit on ihan oleelliset mun mielestä :D ja EMITin hommasin melkein heti, ja se onkin maksanut itsensä takaisin jo ajat sitten ;)

      Poista
  2. Tietty säähän sopivat ja istuvat vaatteet, mutta niiden ulkopuolelta pidän kyllä juomareppua ihan kuningashankintana ( mulla Camelback Octane XCT). Niin kätevä siihen itte tarkotukseen ja sitten just esim. työmatkajuoksuun. Spibelt on ollut kanssa kovassa käytössä, niin salilla (kuuntelen musaa puhelimesta) kun lenkeillä, vaikka aluksi pidin sitä kohtuu hinnakkaana yksinkertaisuuteensa nähden.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, juomareppu on kyllä tosi tärkeä, jos tekee pidempiä lenkkejä ja itekin oon just työmatkalla sitä käyttänyt :)! Spibelt mullakin on, mutta sen käyttö on kyllä jäänyt aika vähäiseksi. Mulla on melkein joka trikoossa tasku, paitsi salivaatteissa, mutta siellä kuuntelen salin omaa musiikkia :) Mut on sekin kätevä väline, ja oon suositellut monille!

      Poista
  3. Mun ykköstuote on varmasti juoksukengät ja gps-mittari, ne on aina mukana! :) ASICS:n Nimbuksilla mennään, ja tällä hetkellä luottopari on "Hattaroiksi" ristityt kengät. Muuten takkia, trikoita, paitoja, kompessiosäärystimiä jne. löytyy useampia, joten niitä vaihtelen fiiliksen/sään mukaan. Rakastan treenivaatteita, ja hmmm…onhan niitä kertynyt! ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, mittariin kun tottuu, pitää se aina olla mukana! ;) Arvaapa oliko outoa olla HCR:lla kun unohdin sen kotiin, hahaa?! Hattarat on ihanat! Kiva kun sullakin on luottokengät! Onko sulla muita malleja muuten käytössä kans? Vai pelkkiä Nimbuksia? Ootko muuten miettinyt jo maastolenkkareiden hankkimista? ;)

      Poista
  4. Mun mielestä juoksu on välineurheilua. Mulle tärkeimmät on hyvät juoksukengät ja GPS-mittari. Väitän kuitenkin, että hyvät trikoot ja muut varusteet lisäävät juoksunautintoa ja juoksumotivastiota. Mun mittari on myös garminin, perusmalli, tarjouksesta haalittu. Toki suunnon ambit 3 olisi kovin kiva, mutta vanha mittari toimii hyvin, niin en näe tarvetta uudelle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No onhan se :) Kyllä hyvät vaatteet on se juttu, mikä tekee tästäkin harrastuksesta mielekkään! Joo, mulla ihan sama juttu, Ambit 3 kiinnostais, mutta vanha toimii tosi hyvin, niin en oo kyllä vaihtamassa! :)

      Poista
  5. Äh, kommentti tais hävitä taivaan tuuliin. Plaah. No mutta, lyhyemmin. Oikeat välineet tekee urheilusta mielekkäämpää, enkä ikinä käyttäisi mitään puuvillatuotteita enää liikkuessa. Urheiluvaatteet tulee olla teknisiä. Muutoin merkillä ei ole niinkään väliä.

    Talvijuoksukengät on nyt päällimmäisenä mietinnässä. Tällä hetkellä on salomonin speedcrossit, mutta haluaisin jotkut kevyemmät. Vinkkejä? Haluisin ostaa sellaiset, joilla juoksen sitten myös karhunkierroksella.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ..ja ai niin, hyvä kun vinkkasit noista kalvosukista. Itsekin oon etsinyt joitakin keinoja pitää jalat kuivana. Oon yrittänyt etsiä säärystimiä tms, mutta tuohan voisi olla kans hyvä vaihtis!

      Poista
    2. Oon huomannut, että joskus kommentit lentää taivaan tuuliin, jos siinä "Vastaa käyttäjänä" -kohdassa lukee vain Google tili, eikä esim. "Hanna (Google-tili)". Eli se ei tunnista sua siinä vaiheessa. Oon oppinut ottamaan kommentin tällöin talteen kopioimalla sen leikepöydälle :)

      Onhan mulla hei muutamia ehdotuksia sulle! Sarvan Xero 2 vois olla hyvä? Tai Salomon speedcross tai Spikecross (toisessa nastat, toisessa ei) tai sitten Inov8 Oroc tai jotkut Icebugit, niistä mulla ei oo kokemusta...?! Voisin itsekin pohtia eri lenkkareita blogissani myöhemmin vielä!

      Joo, tuollaiset sukat olis varmaan paras vaihtoehto! Onhan niitä lumenestosäärystimiä, mutta ne ei sit pidä sitä kosteutta, joka tulee kenkien läpi, vaan pelkästään päältä...

      Poista
  6. Mulle tärkeimpiä juoksuvarusteita on hyvät urheiluliivit ja nyt talvella heijastinliivi. Kovin on orpo olo, jos pimeellä eksyy lenkille ilman heijastinliiviä. Mulla on myös tollainen Garminin mittari ku sulla, se on kiva. Näkee paljonko on juossu ja vähän voi katsoa vauhtejakin matkan aikana.

    En oo ennen kuullu tollaisista kalvosukista. Monet suunnistajat käyttää neopreenisukkia. Ei kuulemma hierrä helposti ja jos kastuu niin pysyy varpaat silti lämpiminä. En oo ite koittanu, et miten toimii, mut Suunnistajankaupasta niit ainakin saa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, heijastinliivi jäi mainitsematta, mutta onneks sen kuva välillä vilahtaa blogissani, jotta ihmiset tajuavat, kuinka tärkeä se on :) Jep, toi Garmin on kiva perustekemiseen!

      Hei joo, kuulinkin noista neopreenisukista, pitää niihinkin tutustua. Mua tää ei juurikaan kesällä haittaa (eikä oo hiertänytkään), mutta talvella kylmällä voi ongelmia tulla. Tosin mulla on silti lähes aina varpaat ja sormet lämpimänä, hyvä verenkierto varmaan? ;)

      Poista
  7. Mua naurattaa aina toi juomarakko kun törmään siihen jossain. Eikö se vois tarkoittaa sitä että pystyy juoksemaan pitkiä matkoja ilman että tarvii käydä puskassa pissalla?

    30 euron täydellisiä juoksusukkia lukuunottamatta olen kyllä aika huono näissä välineurheiluissa :) Tärkeintä on löytää ne itsellä toimivat vaihtoehdot, sulla on kyllä hyvä setti kasassa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hahahah, juomarakko on kyl huvittava! :D Itekin yritin välttää sen käyttöä!!

      oho, millaiset on 30 euron täydelliset juoksusukat? Jotkut kompressiosukatko? Todellakin, pääasia että itsellä on mukavaa treenatessa! :)

      Poista
    2. En oo koskaan kokeillut kompressiokamppeita. Nää on tällaiset: http://www.ultramarathonrunningstore.com/Drymax-Max-Protection-Running-Socks-Mini-Crew-p/drympr.htm Suosittelen jos vähänkin tulee rakkoja tai hiertymiä, suunniteltu erityisesti ultra/polku-juoksuun ja on myös lämpimämpiä malleja, pidempiä varsia jne. Mulla on noita nyt jo kahdet.

      Poista
    3. Okei, kuulostaa mielenkiintoisilta! Pitää tutustua lähemmin! Nyt kaveri toi mulle briteistä noi sealskinzit, niin pääsen niitä kokeilemaan ;)

      Poista
  8. Noi buffit on kyllä ihan parhaita! :)
    Mun täytyy valitettavasti jättää tää polkulenkki väliin jalan takia. Nyt on tuntunut ihan oklta kun oon ollut juoksematta mutta kun ei taas tiedä miten se kestää. Tarkoitus on kyllä varovasti kokeilla juoksua nyt viikonloppuna mutta noin pitkä alkuun vähän liikaa.
    Pitäkää kivaa munkin puolesta! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, buffifani täällä :) Mulla on 5 "buffia" (kaikki ei aitoja), joista vaan yhden oon ostanut, ja loput saanut ;)

      Ymmärrän tosissaan, että jätät lenkin väliin :) Toivottavasti ei tuu takapakkia, ota varovasti alkuun -> vaikka hölkkää ja kävelyä vuorotellen. Toivon niin, että se tulis kuntoon!! Ja tuut sitten taas terveenä mukaan lenkeille! Oon niin iloinen Anna, että silloin aikanaan uskalsit tulla sille ekalle blogilenkille ja ollaan tutustuttu <3!

      Poista
  9. Mielenkiintoinen postaus! Mun lyhyen juoksu-uran perusteella voin todellakin todeta juoksun olevan välineurheilua :D osittain koska laadukkaat varusteet tekevät harrastamisesta oikeasti kivempaa ja myös siksi, että varusteet motivoivat ihan vain olemalla esim. niin söpön pinkkejä kuin tuo sun takki ;) mun luottosporttikamoja ovat ne niken ahvenhousut ja röhnischin jumppatoppi, mikä on noin mukava, että voisin nukkua siinä, jos se ei ois niin hikinen :D kivaa lenkkiä huomiselle ja nähdään piiskan rääkissä su ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hih, joo, varmaan kuulostaa kyllä mielenkiintoiselta nää lukuisat välineet :D Hih, tuo takki on muuten lila, ei pinkki, mutta ihana silti :) Toi kuva hämää väriä. Mut joo, kyllähän värikkäät motivoi, mutta on mulla silti tummiakin vaatteita. Kiva, kun on salille/jumppaan/lenkille ne luottovaatteet, jotka tuntuu aina niin hyvältä päällä :)

      Kiiitos, kohta mennään lenkille, ja joo, huomenna nähään :)!

      Poista

Kommentoi on bloggaamisen suola. Arvostan jättämääsi kommenttia suuresti :)