sunnuntai 8. kesäkuuta 2014

Vantaa triathlon - itsensä voittamista



Eilen oli yksi mun elämäni, ainakin urheilullisen elämäni hienoimpia päiviä. Parin vuoden takainen haave triathlonista tuli toteen, kun eilen Vantaan Triathlonilla suoritin perusmatkan, eli olympiamatkan (1,5-40-10) kunnialla läpi. Olen siis jo kauemmin haaveillut kyseiselle matkalle osallistumisesta, mutta tänä kesänä tunsin ajan olevan oikea ja että olisin riittävän valmis sen suorittamiseen. Ilmoittauduin mukaan heti vuoden alussa, kun ilmoittautuminen aukesi, ja se oli hyvä päätös. En voinut enää perääntyä. Koko kevään olen treenannut pääsääntöisesti triathlon-mielessä, ja eilen sain tuolle treenijaksolle hienon päätöksen. Olen nyt triatleetti, kaiketi!

Valmistautuminen ei ollut ehkä ihan optimaalisin, mutta koska se olisikaan... Kimmo tuli torstaina flunssaan, ja mä sitten perjantain ja lauantaiaamun kuvittelin, että mäkin olen tulossa kipeäksi. Luultavasti tämä kaikki johtui jännityksestä ja nesteiden tankkaamisesta. Mieli oli muuten hyvä, sillä olin odottanut tätä päivää koko kevään. Toki fiilis oli jännityksen- ja pelonsekainen, mutta sisimmilläni odotin tapahtumaa hirveästi, että pääsisin tositoimiin. Olin juonut nesteitä paljon, syönyt enemmän hiilihydraattipitoista ruokaa ja levännyt sopivasti. Tämän viikon liikuntoihin lukeutui maanantain suunnistus 6 kilsan radalla, tiistainen BodyBalance ja keskiviikkoinen avovesiuintikurssi. Torstaina tuli vähän hyötypolkemista ja perjantaina lepäsin täysin laakereillani. Kaikki meni suunnitelmien mukaan, ellei tuota jännityksestä aiheutuvaa "olen kipeä" -stressiä lasketa. Mutta jännitys kuuluu asiaan...


Laitoin tarvittavat tavarat kasaan jo perjantai-iltana, ja veimme pyörän auton takakonttiin. Jotenkin tämä tavaroiden paljous yllätti, kun juoksutapahtumaan ei tarvitse paljon muuta kuin itsensä raahata mukaan. Oli kahdet kengät, kisavaatteet, märkäpuku, uimalasit, pieni pyyhe, urheilujuomaa, energiageelejä, banaani ja kypärä nyt ainakin. Huh. Saavuttiin tapahtumapaikalle vähän ennen yhtä, ja kävin hakemassa kisamateriaalin ja kuuntelin tapahtuman kilpailuinfon. Infossa käytiin reitit läpi, ja yleiset säännöt, muun muassa peesikielto ja siitä seuranneet rangaistukset. Infon jälkeen vein tavarani vaihtoalueelle, ja se olikin jännittävää. Kaikki tavarat piti laittaa pieneen laatikkoon pyörän viereen. Tässä vaiheessa muuten satoi vähän, mutta onneksi saatiin kisamateriaali muovipussissa, joten suojasin tavaroita sen avulla laatikossa. Vaihtoalueelta päästyäni mulla oli noin 40 minuuttia aikaa lähtöön, joten kävin vessassa ja puin märkäpuvun päälle. Sitten pitkin jo suunnata lähtökarsinaan.



Jännitys oli ihan hurja, kun meitä pyydettiin menemään veteen. Lähtö tapahtui tosiaan vedestä, eikä maalta tai edes niin, että jalat olisi yltänyt pohjaan. Sitten kuuluikin lähtölaukaus ja kaikki lähti räpiköimään vedessä. Uintimatkana oli kaksi 750 metrin kierrosta, joiden välissä piti kiertää maalla, aivan veden tuntumassa oleva mänty. Uinti lähti liikkeelle ihan kivasti, meitä taisi lähemmäs sata naista olla yhteisstartissa. Tilaa tuli aika nopeasti, ja huomasin pysyväni kivasti porukan mukana. Todellista tilannetta en osannut arvioida, vaan näin oikeastaan uinnin aikana vähän kanssakilpailijoita, sillä en keskittynyt heihin. Kummallakin kierroksella oli yksi pitkä suora, jossa menin ensimmäisellä kierroksella vähän siksakkia, koska otin huomaamattani liikaa keskelle järveä, vaikka olisi ollut fiksumpaa mennä rannan tuntumassa. No, korjasin tämän virheen toisella kierroksella. Uinnissa mulla ei ollut mitään ongelmaa. Vauhti oli sopivaa, vedot rentoja ja ja fiilis hyvä. Uinnista mä tykkään tosi paljon, ja jo avovesiuintikurssilla huomasin, että avovedessä uiminen on vielä paaaaaljon kivempaa, kuin ahtaassa altaassa uiminen. Pian uintiosuus jo loppuikin, ja pääsin nousemaan rannasta. Mä en tiennyt yhtään tässä vaiheessa, kauan uintiin oli mennyt aikaa, koska mulla ei ollut kelloa. Kannustustiimini kuitenkin huuteli, että hyvin oli mennyt, ja lopputuloksista huomasin, että kellotin 1,5 kilsan uinnin aikaan 33min7sek. Se on mulle tosi kova aika, ja ottaen huomioon, että olen uinut tätä ennen vain kaksi kertaa märkkärillä.


Aluksi tuntui tosi hassulta lähteä juoksemaan vaihtoalueelle, sillä en ole ikinä tehnyt treeniä niin, että uinti olisi ensin, ja sitten jokin muu laji, vaan uinti on usein tuplatreenien viimeinen laji ihan silkasta laiskuudesta, kun sitten ei tarvitse peseytyä kahta kertaa. Heh. No, vaihdossa sättäsin jotenkin tosi paljon, ja tuntui, että muut oli mua nopeampia. Siinä häseltäessäni unohdin ottaa Garmin-kellon mukaan, joten menin pyöräosuudenkin ihan tietämättä omaa vauhtiani. Otin alkajaiseksi geelin ja hörpin urheilujuomaa jokaisen käännöksen, eli noin 5 kilsan jälkeen. Tässä kohtaa aurinko alkoi paistaa ja fiilis nousi korkealle! Pyöräilyssä ihmisiä meni hirveästi mun ohi, ja radalla oli samaan aikaan miesten sarjan osallistujia myöskin. Pyöräilyssä kierrettiin neljä kertaa 10 kilsan lenkura, joka koostui 5 kilsan suorista pätkistä Lahdentiellä. Pyöräosuus oli mielestäni aika tasainen. Fiilis oli superkorkealla koko pyöräilyn ajan. Mua vaan hymyilytti, kun tunnelma oli niin hieno. Oli upeaa nähdä pitkälle eteen muita pyöräilijöitä ja maantietä. Monet kannustivat toisiaan ja hienointa oli aina ajaa Kuusijärven ohi, jossa kannustusjoukot olivat. Vauhdeista en osannut tosiaan sanoa, mutta kuvittelin niiden olevan ihan kohdallaan. Toinen suora oli aina kivaan myötätuleen ja toinen oli pieneen vastatuuleen. Pian huomasinkin jo olevani viimeisellä kierroksella, ja päätin vain mennä loppuun asti samalla vauhdilla. Pyöräily ei oikeastaan missään kohtaa tuntunut pahalta. Pyörän päältä nouseminen sen sijaan oli ihan hurjan outoa, ja siinä huomasin jalkojen olevan pökkylät. Ei oltu muuten turhaan varoiteltu tästä efektistä. Vaihtoelueella kuulin kannustusjoukoilta, että hyvin oli mennyt pyöräilykin, ja että kokonaisaikaa oli tässä kohtaa mennyt jotain pari tuntia ja vähän päälle. Tarkan ajan näin omasta kellostani, joka näytti tässä kohtaa aikaa menneen 2h7min suunnilleen. Tuloksista näin, että pyöräilyyn oli mennyt aikaa 1h28min55sek. Eli keskinopeus on ollut lähemmäs 27km/h. Tämä oli paljon paremmin, mitä odotin!




Vaihdoin tossut jalkaan, riisuin kypärän ja haukkasin banaanista. Geeli taskuun ja pullo käteen ja menoksi. Mä kuvittelin, että tässä kohtaa olisin jo voittaja. Olin väärässä. Juoksu pyöräilyn rasittamilla jaloilla ei ole niin helppoa, miltä se kuulostaa. Ja olenhan juossut maratoninkin rasittamilla jaloilla viimeisiä kilometrejä, ei tämä voisi olla niin paha. Kyllä se vaan aika paha oli. Juoksu tuntui vaikelta, mutta yritin pitää jonkunnäköistä vauhtia yllä. Olin alunperin miettinyt, että juoksu voisi taittua johonkin 56 minuuttiin tässä kohtaan, mutta lupaavan alun jälkeen reitille tuli inhottava mäki, joka vei voimia lisää. Sinnittelin, ja vauhti vaihteli hirveästi 5.40 tuntumasta yli 6min/km-vauhtiin. Mutta ei se mitään! Kunhan pääsisin noin tunnissa maaliin, olisin tyytyväinen! Juoksu juostiin kahdessa 5 kilsan kierroksessa, ja otin geelin puolessa välissä. Missään vaiheessa juoksu ei tuntunut niin pahalta, ettenkö olisi tiennyt selviäväni siitä. Vaikka jalat olivat kovilla, tiesin, että sillä vauhdilla pääsen kyllä maaliin. Ja niin lopulta se maalisuorakin tuli, ja vasta ihan lopussa irtosi jonkinnäköinen kiri. Juoksu päättyi aikaan 59.07. En mä siihen varsinaisesti pettynyt ole, mutta en kovin tyytyväinenkään.





Maalissa silti irtosi hymy! Kokonaistulos oli paaaaaljon parempi, mitä olin kuvitellut! 3.07.03!! Se on parikymmentä minuuttia kovempi aika, kuin osasin haaveilla. Uinti meni todella hyvin ja samoin pyöräilykin meni omalla mittapuulla, ja ilman sitä himskatin kilpapyörää paremmin kuin osasin kuvitellakaan. Vaihdoissa olin tosi hidas, mutta mitä väliä?! Tämä on mun triathlon-debyytti, ja olen siihen todella tyytyväinen. Olo on nyt onnellinen! Eilinen oli juuri niin kiva ja huikea päivä, kuin toivoin! Triathlon-tapahtumassa oli hyvä tunnelma ja mä nautin suunnattomasti tästä päivästä. Mä olin yhtä hymyä koko ajan! Voi pojat, koska pääsis taas kisailemaan?! ;)


Kyllä. Tämäkin on niiiin mun juttu. Innostunko vähän helposti?!

Kiitos tuhannesti teille lukijoille, kun ootte ollut tsemppaamassa mua tässä projektissa! Kiitos myös Kimmolle ja ystävälleni T:lle, jotka olivat mun urholliset kannustusjoukot! Tämä oli hieno päivä!

44 kommenttia:

  1. Onnea Hanna! Ihan mahtava suoritus :)

    VastaaPoista
  2. Jess, upeeta Hanna! Oot mieletön mimmi, onnea hienosta suorituksesta! :)

    VastaaPoista
  3. Voi Hanna! Osaisinpa sanoa sanoiksi, mitä ajattelen. Ensinnäkin olen niin kiitollinen, että olen saanut tavata sinut ihan livenäkin, joten tiedän että olet ihana, aito ja pirtsakka aidostikin..;)

    Oon vaan niin ihaillut sun urheilutouhujasi! Jotenkin tuo rentous, monipuolisuus, rohkeus ja sellainen tasapainoisuus huokuu susta, josta meidän monen pitäisi ottaa mallia.

    Oot mieletön mimmi!!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi Satu, tässä ihan herkistyy! Sä olet mieletön mimmi, ja mä niin tahtoisin taas nähä sua ja treenata yhessä ;) Sä myös osaat ottaa rennosti liikunnan, tykkään sun meiningistä!!

      Kiitos paljon! Monipuolisuus on vaan enemmän kasvattanut mua! Kuntoilu avartaa, ja tasapaino kaiken välillä on tärkeää. :) Kiva, että saan jakaa näitä ajatuksia blogissani. :)

      Poista
  4. Voi Hanna, onnea ihan mielettömästi! <3 Triathlonisti. :) Toi maaliintulokuva tiivistää koko tän tekstin hienosti. Sen huikean fiiliksen. Mistä sitä tietää, mihin tämä vielä johtaa? ;)

    Huikeeta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi Suvi, kiitos tsempeistä ja kaikesta! <3 Heh, oli kyllä hieno fiilis maalissa! Kaikki meni niin nappiin! :) Ja heh, niimpä... mä vähän pahoin pelkään, ettei tää jäänyt viimiseksi tri-kisaksi ;)

      Poista
  5. Ihan mahtavaa Hanna :) Onnea hienosta suorituksesta :)!

    VastaaPoista
  6. Vau, upeeta! Onnea! Vitsi, jos uskaltais itekin lähteä joskus samaan hommaan...!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos Mawwi ;) Kannattaa harkita! Noita on lyhyempiäkin matkoja, ja ihan kokeile sarjoja, joissa esim. uintia on lyhennetty :)

      Poista
  7. Onnittelut superhienosta suorituksesta! Varmasti ollut huikean hieno fiilis koko kisan, mahtava päivä sulla takana. Tuosta se triathlon-urakin taitaa alkaa... :)

    Tosi kiva raportti oli ja hienoa, että sulla meni kaikki hyvin. Voin vain kuvitella miten uneliaasti itse vetäisin kaikki vaihdot ja pukemiset ja muut, heh. Ja jos mulle teki tiukkaa jo Extreme runin pienen uintiosuuden jälkeen juoksu, niin mitä ihmettä se on teillä ollut, kun ootte pitkän päivän oikeesti tehoilla vetäneet sitä ennen jo. Ihan suotta siis harmittelet tuota juoksua, varmasti teit parhaasi!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon, Paula! :) Oli aivan älyttömän hieno päivä!!! Näin mäkin luulen.. hih!

      Ja kiva, että raportista tykättiin. Yritin tuoda kaikki tunteet siihen mukaan. Vaihdot olin päättänyt ottaa ajan kanssa, mutta silti sättäsin... ja joo, onhan se totta, että tämä oli eka triathlon, ja mun täytyy olla tyytyväinen myös juoksuun! Ens kerralla sit paremmin! Mä kun luulen, että paukkuja jäi, mutta oli "maha jo täynnä", kun pyöräily ja uinti meni omalla mittapuulla niin hyvin! ;)

      Poista
  8. Voi Hanna!!! Tosi mielenkiintoinen teksti, joka tempaisi täysin mukaansa päivän tunnelmaan. Sinua, sisuasi ja asennettasi ei voi muuta kuin kunnioittaa ja ihailla. Rennon päämäärätietoisella otteellasi saavutat ja koet niin hienoja juttuja! Ihan huikea uintiaika, ja vielä avovedessä. M-a-h-t-a-v-a-a!!! <3 Olen susta ylpeä ja puolestasi niin iloinen!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tiina <3 Kiitos sanoistas! Mä oon ihan sanaton, kun tulee niin kehuja! :) Mä oon sitä mieltä, ettei tää urheiluelämä niin vakavaa oo, ja sillä monipuolisuudella ja rentoudella kokee paljon! ;) Ja voi, oon kyllä ylpeä tuosta uinnista!

      Kiitos, että oot mun puolesta noin onnellinen!! :) Jaettu ilo, paras ilo! Mulla on ikävä jo suaaaa... ens viikolla siten geokätköille ;) Käviskö sulle tiistaina?!

      Poista
  9. Hianoo, onnittelut! Hyvin vedit ja ei muuta kuin seuraavaa suunnittelemaan. Onhan noita kisoja kesä täynnä ja lisää tuntuu tulevan koko ajan.

    Toi on ihan totta, että triathlonkisaan tuntuu tarvittevan vaikka mitä tavaraa. Sitä on paljon. =)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon! :) Todellakin, seuraavat jo mielessä! Hih! Harmi vaan, että monet tapahtumat ei käy aikatauluun.. heinäkuun puoliväli olis mulle kaikkist paras!

      Ja joo, huh, olin hukassa sen tavarapaljouden kanssa xD

      Poista
  10. Todella hieno suoritus!! Onnittelut! :) Ei muuta kuin kalenterista seuraavaa kisaa valittemaan. ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jee, kiitos Ninni :)! Kalenteria on paljon tutkittu... hih ;)

      Poista
  11. Tosi hieno triathlondebyytti! Onnea! :) Näytät kuvissa niin iloiselta, että on varmasti ollut hieno päivä! Koska onkaan seuraava triathlonkisa...? ;-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiiitos paljon! Oon kyllä tyytyväinen! ..ja onnellinen päivästä! Mulla oli niin HAUSKAA koko ajan!!! :)

      Seuraava on... hmmm... toivottavasti vielä tänä kesänä, mutta viimeistään vuoden päästä tuolla Vantaalla! :) Se on jo nyt buukattu kalenteriin! ;)

      Poista
  12. Hieno suoritus!! Onnea hyvästä tuloksesta ja tsemppiä tuleviin kisoihin :)

    VastaaPoista
  13. Hei tässä vielä sulle haaste blogissani:
    http://jaanaba.fitfashion.fi/2014/06/10/blogihaastetunnustusjuoksu-vai-miten-se-oli/

    =)

    VastaaPoista
  14. Onnea komeasta debyytistä! Olet kyllä huikea uimari, sehän on useimmille triatlonin haastavin osuus. Seuraavaksi sitten katselemaan maantiepyörää? ;)

    En tiedä mitä triatloneja on heinäkuussa mutta Tampeella olisi Suomen vanhin avovesiuintitapahtuma Viikinsaaren ympäriuinti, matka on reilu 2km. Sehän ois just sun juttu! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon :)! Mä en oo oikein tajunnut, että oon noinkin hyvä uimari.. ei sitä oo koskaan tullut uitua aikaa vastaan, puhumattakaan muista ihmisistä! Joo, mä aloin googlettelee käytettyjä maantiepyöriä!! HUPS!

      Ja joo, mä katoin tuota Viikinsaaren ympäriuintia, ja se on harkinnassa. Riippuu vaan, mihin aikaan se tapahtuma on, koska mulla on illalla juhlat. Toki siellä suunnalla vähän, joten tää vois hyvinkin toimia. Avovesiuinti on kyllä mahtia! :)

      Poista
  15. Ihan mahtavaa Hanna!!! :) Ja huikea raportti! Pääsi tosi hyvin fiilikseen mukaan! :) Oot kyllä huippu mimmi, ei voi muuta sanoa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jeee, niimpä :) Ja kiitti, kiva et rapsa oli kivaa luettavaa! :) Ja voih, tässähän ihan punastuu ;) Kiiiitos, sinä olet huippu! :)

      Poista
  16. Onneksi olkoon, oli tosi kiva lukea tunnelmista!:) Tsemppiä vielä Jukolaan!:)

    VastaaPoista
  17. Voi, enkä minä vielä onnitellutkaan! No mutta paljon onnea hienosta suorituksesta! Rohkeasti kyllä oot lähtenyt matkaan, vaikkei kauheasti lajitreeniä ollutkaan alla. Ja sitli loistavasti meni! Tämä kannustaa varmasti myös muita tavan talliaisia viivalle! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kiitos!! Nimenomaan, ei tää urheilu niin vakavaa ole, kun omaksi ilokseen tekee! Eli rohkeudella ja pienellä päämäärätietoisuudella pääsee jo pitkälle!! :)

      Poista

Kommentoi on bloggaamisen suola. Arvostan jättämääsi kommenttia suuresti :)