tiistai 1. lokakuuta 2013

Lihaton lokakuu

Lokakuu on täällä! Mun lempi kuukausi on nyt vaihtunut seuraavaan, mutta onneksi on luvattu, että lämpimämmät syyskelit vielä hellisivät meitä näiden kylmien ilmojen jälkeen. Mä niin nautin syksystä!


Tänään alkaa mulla kampanja, mihin varmaan moni onkin jo törmännyt, eli Docventuresin lihaton lokakuu. Myös minä aion kantaa oman korteni kekoon, koska kampanja on mielestäni hyväksi. Ei meidän kaikkien tarvitse kääntyä kasvissyöjiksi, mutta jokainen voi miettiä omalla kohdallaan, voisiko sitä lihaa oikeasti karsia ruokavaliosta pois. Tarvitaanko me sitä kaikkea?

Minä myönnän, että liha on hyvää, mutta niin on kasviksetkin. Yhtälailla saan ilman lihaa loihdittua hyvää kotiruokaa. Pidin parisen vuotta sitten lihattoman tammikuun, ja opin sen aikana valmistamaan ruokaa niin linsseistä, tofusta kuin pavuistakin. Osa näistä ruuista jäi mun jokapäiväiseen ruokavalioon. Esimerkiksi linssikeitto on yksi mun suuri suosikki.

Nyt on jokaisen aika kokeilla lihatonta kuukautta, ja oppia uusia ihania ruokareseptejä! Kokeile edes olla ilman punaista lihaa!

"Suomalainen pisteli poskeensa viime vuonna keskimäärin 78 kiloa lihaa. Sen tuotantoon käytetetään 550 000 litraa vettä. Kuukauden lihattomalla säästyy siten 6,5 kiloa lihaa ja 45 500 litraa vettä. Eikö olisi hienoa kasvattaa yhdessä tuo luku ihan älyttömän suureksi?

Kuinka moni on mukana? :)

9 kommenttia:

  1. Tsemppiä lihattomalle! :) Ehdottomasti jokaiselle voin suositella tätä, jokaiselle omalla tyylillään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! :) Oot kyllä oikeassa, että jokainen vois omalla tavallaan osallistua tähän!

      Poista
  2. Mulla on tuo vähän sama fiilis, että "liha on hyvää, mutta niin on kasviksetkin":). Mutta tosiaan liha ei ole itseisarvo. Mä syön aika usein opiskelijaruokalassa, jossa on pelkkää kasvisruokaa, joten mullekin tulee kasvisruokapäiviä, sen vuoksi en kokenut tarvetta tälle.
    Helsingissä moni on toki kasvissyöjä eikä se ole täällä niin kumma juttu, monista paikoista myös saa todella herkullista kasvisruokaa mutta kyllä sitä jaksaa silti välillä ihmetellä netistä keskustelupalstoilta luettuja takapajuisia kommentteja siitä, että kasvisruoalla ei voi elää tms.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ja "lempikuukuukauden" saa kirjoittaa yhteen. t: kielipoliisi.;)

      Poista
    2. Heh, kiitos kieli poliisi ;)

      Aivan. Mä kyllä nykyään pidän itsestäänkin just kasvisruokapäiviä, mutta usein silloin teen niitä tuttuja ja turvallisia kasvisruokia. Nyt tahdon kokeilla, miten keksin kuukauden reseptit pelkästä kasvisruokavaliosta! ;)

      Juup, ne jotka sanoo niin kasvisruuasta, ei oo vaan perehtynyt asiaan. Luulevat selvästi, että kasvisruoka tarkoittaa vaan porkkanan popsimista. Höh. :(

      Poista
  3. Bongasin tämän haasteen Suvin blogista ja lupasin lähteä mukaan omin ehdoin ;) Punaista lihaa en siis syö muutenkaan, mutta nyt jätän myös broilerin pois. Kalan syöntiä jatkan tässäkin kuussa, mutta ihan totaalikasvispäiviä tulen varmasti pitämään entistä enemmän! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jei, hyvä Liina! :) Toki sun ruokavalio kuulostaakin hyvältä jo muutenkin... mulle tulee just eniten ikävä kanaa ja kalaa, mut aion todistaa itelleni, että pärjään aivan hyvin ilman niitäkin ;) Vaatii tosin jonkun verran enemmän ajatustyötä ainakin iteltä!!

      Poista

Kommentoi on bloggaamisen suola. Arvostan jättämääsi kommenttia suuresti :)