tiistai 13. elokuuta 2013

Saariston rengastie polkupyörällä kierretty

Heippa pitkästä aikaa! Kyllä, talven ja kevään postaustahtiin nähden tämä loma-ajan postaustahti on kyllä todella hidasta. Mutta olen tosiaan tässä parin viikon aikana ollut vain muutaman päivän kotona, ja loput jossain reissussa, joten olen ymmärrettävästi käyttänyt aikaani enemmän läheisten näkemiseen ja rentoutumiseen, kuin bloggaamiseen. Silti, ikävä tänne on ollut kova! Nyt mulla on viikko vielä lomaa, ja sen aionkin viettää ihan täällä kotosalla! Ihanaa, kun vihdoin tavarat alkaa olla omilla paikoillaan, eikä siellä laukkujen pohjalla!

Viimeisempänä oltiin Kimmon kanssa viettämässä meidän tämän loman kohokohtaa, eli pyöräreissua Turun saaristossa. Ajatus tähän syntyi tuossa alkukesästä ja kesän aikana tuli hommattua pyörälaukut ja pieniä tarvikkeita, mutta muuten ei pahemmin suunniteltu reissua. Molemmille oli itsestäänselvyys, että pyöräretki suuntautuu saaristoon, koska tahdoin miehelle esitellä edes palan kauneinta Suomea, vaikka eihän pyörällä samalla tavalla näe, kuin veneellä. Reittisuunnitelmana oli siis pyöräillä Saariston rengastie myötäpäivää aloittaen Kaarinasta, minun lapsuudenkodista. Pyörät saatiin Kimmon vanhempien pakettiautolla aiemmin pelipaikoille, ja kaikki oli valmiina kun viimein perjantaina päätettiin lähteä liikkeelle.

Kaarina-Nauvo

3h 48min 65.4km Max 37.8km/h Keskinopeus 16.9km/h
Mukana meillä oli teltta, makuupussit ja -alustat sekä muut perustarvikkeet. Ajatuksena oli nukkua teltassa leirintäalueilla. Niiden vähyys kuitenkin yllätti hieman matkalla, joten ehkä olisimme voineet vähän enemmän suunnitella reittiä etukäteen ja etappien pituuksia. Toisaalta tahdoimme mennä fiiliksen mukaan ja säiden mukaan ja kyllähän tämä toimi meidän kohdalla. Startattiin pyörät liikkeelle perjantaina noin kello yhden aikaan, kun vihdoin sateet hellittivät. Suuntasimme kohti Paraista ja tarkotuksena oli polkea Nauvoon asti.

Pidimme evästauon Paraisten Sattmarkissa, jossa joimme kahvia ja söimme omat eväsleivät ja kahvilan pullat. Matka jatkui kohti Nauvon lauttaa ja vihdoin noin 50km polkemisen jälkeen saavuimme Nauvon keskustaan. Söimme siellä pizzaa ja totesimme, ettei ole leirintäaluetta. Leirintäalue olisi vasta Nauvon toisessa päässä, 15km päässä. No, lähdimme sinne polkemaan, koska hotellimajoitus ei houkuttanut. Tämä takasi sen, että päiväretki Seilin saarelle jäisi väliin. Viimein vähän ennen yhdeksää saavuimme Nauvon leirintäalueelle, joka oli erittäin viihtyisä paikka. Laitoimme teltan pystyyn ja kävimme nukkumaan.

Seuraavana aamuna ennen suihkua kävin aamu-uinnilla ja ennen lähtöä nautimme oikein hyvän aamupalan lomakeskuksen kahviossa. Nam nam.

Nauvo-Houtskär

1h 59 min 36.1 km Max 44.1 km/h Keskinopeus 18.1 km/h
Aamuapalan jälkeen suuntasimme Korppoon lautalle ja poljimme halki Korppoon ja menimme aika suoraan Houtskärin lautalle. Houtskär oli taas paljon pidempi pätkä, kuin Korppoo, jonka keskustankaan läpi ei saariston rengastie kieränyt ollenkaan. Poikkesimme vähän reitiltä Houtskärin kirkonkylälle ja venesatamaan, jossa kiersimme vähän kävellen ja ihailimme satamaa, söimme hyvät hampurilaiset ja pelasimme minigolffia. Minä voitin!!! Jee.

Matka jatkui kohti Houtskärin lomakeskusta, jonne saavuimme siinä klo 18 aikoihin. Laitoimme teltan pystyyn. Ilma oli puolipilvinen ja olimme iloisia, kun emme olleet vielä kastuneet. Kipusimme näkötornille ja sieltä olikin kivat maisemat kohti saaristoa.

Illalla olimme varanneet saunavuoron lomakylän toiseen puusaunaan, ja ai että kun tekikin hyvää käydä saunassa ja uimassa. Maisemat olivat myös oikein hyvät... auringonlasku saaristossa on parasta, mitä tiedän.

Houtskär-Mietoinen

2 h 30 min 52.7 km Max 42.5 km/h Kesk. 21.0 km/h
Houtskärin lomakylässä oli hyvä aamiaisbuffet 8 euron hintaan, ja sillä pärjättiinkin alkuiltaan asti. Tunnin lauttamatka Iniöön lähti sunnuntaina klo 12.15, ja oli upeaa ihailla saaristoa tyynellä ilmalla. Iniö oli pieni saari, mutta päätettiin olla kiirehtimättä seuraavaan Kustavin lauttaan, ja menimmekin kiertämään lyhyehkön luontopolun, jonka päässä oli huikeat näkymät saaristoon. Ilma oli aurinkoinen ja helteinen, joten mikäs sen parempaa, kuin ihailla saariston luontoa.

Lauttamatka mantereelle Kustaviin oli ihana, kun aurinko taas helli meitä. Mantereella pyöräily kulki hyvin, vaikka olikin aika shokki yhtäkkiä olla vilkkaan mökkitien vierellä polkemassa, kun esimerkiksi Iniössä ei paljon autoliikennettä näkynyt ja hyvin pysyi polkemaan rinnakkain autotielläkin. Pysähdyttiin todellä söpöön paikkaan päivälliselle, miljöö oli ihana ja kala-ateria herkullinen.

Jatkoimme matkaa kohti Mietoisia, johon olimme aluksi päättäneet mennä telttailemaan eräälle levähdyspaikalle. Kuitenkin huomasimme, että yöksi ja aamuksi oli luvattu sadetta, joten katto pään päällä houkutteli. Muutaman puhelun jälkeen meillä oli majoitus Green housesta, jossa oli erittäin vieraanvarainen tunnelma, kun saimme muutaman mutkan kautta majoittua sinne Kimmon kanssa keskenämme. Emännän näimme aamulla, ja hän oli oikein mukava. Teimme iltapalaa ja saunoimme siellä.

Mietoinen-Kaarina

3 h 29 min 62.3 km Max 46.9 km / h Kesk. 17.8 km/h
Tosiaan, aamulla heräsimme kovaan vesisateeseen ja olimme onnekkaita kun päädyimme haukeutumaan sisätiloihin yöksi. Päätimme kuitenkin lähteä ennen puoltapäivää polkemaan viimeistä etappia kohti Kaarinaa, vaikka satoikin. Alkupätkä mentiinkin aikamoisessa sateessa, emmekä esimerkiksi Askaisissa viitsineet mennä katsomaan Mannerheimin synnyinkotia, vaan poljimme suoraan eteenpäin kohti Naantalia.

Naantaliin saapuessamme olimme polkeneet 35km, ja sade oli hellittänyt. Kiva juttu! Kengät olivat kuitenkin kastuneet... kävimme syömässä kiinalaisessa lounasbuffetissa ja jatkoimme matkaamme kohti Turkua. Turussa päätimme pitää jokilaivatauon, ja joimme reissumme ainoat kylmät ja huurteiset. Ai että, kyllä maistuikin hyvälle! ;) Viimeinen rutistus oli enää noin 10km matka lapsuudenkotiini Kaarinaan, ja se menikin nopeasti. Jee, niin oli Saariston rengastie poljettu ja sängylle rojahti kaksi äärimmäisen onnellista, mutta väsynyttä matkaajaa!

Yhteenveto

Yhteensä n. 216,5km

Kaiken kaikkiaan reissu oli todella onnistunut! Jaksoimme hyvin polkea molemmat. Minulla ei ollut pyöräilykenkiä mukana, vaan päätimme mennä yksillä kengillä, koska tarkoituksena oli juurikin vähän poiketa katsomaan paikkoja ja luontoa. Ensimmäisen päivän jälkeen takamus oli aika kipeä, kun istuin pyörän selkään, mutta nopeasti se siitä palautui.

Saariston rengastien alku- ja loppupätkät olivat kohtuullisen mäkisiä, mutta saaristossa on tasaisempaa. Retkipyöräilin ensimmäistä kertaa täysvärustuksen kanssa, mutta se ei tuottanut ongelmia. Toki lasti oli vähän painavampi, kuin pelkkä pyörä, mutta koko reissun ajan oli kevyt olo, kun mitään ei roikkunut selässä tai vyötäröllä, vaan kaikki oli kiinni pyörässä.

Takroituksena ei ollutkaan polkea lujaa, vaan nautiskellen, mutta tottakai tuommoinen hidaskin pyöräily loppua kohden ottaa urheilusta. Mä kuitenkin nautin tällaisista liikunnallisista lomareissuista, ja saaristo on ehdottoman upea paikka! Voin kyllä lämpimästi suositella sinne menemistä!!

Onko teistä joku tenhyt vastaavia pyöräilyreissuja? Miten on sujunut? Tykkäättekö aktiivilomareissuista vai pitääkö lomalle aina suunnata johonkin Etelän lämpöön rannalle löhöämään?

1. Varmasti ihana reissu, itsekin haluisin tuon joku kesä käydä tekemässä, joten siinäkin mielessä hyvä postaus ;). Ja juu, ehottomasti mieluumin aktiiviloma kuin auringonpalvontaa...

1. Jee, kiva! Suosittelen ehdottomasti kiertämään rengastien joskus! :)

2. Parasta on aktiivi- ja rantaloman yhdistäminen eli pyöräileminen etelän lämmössä. Tulee paikatkin paljon paremmin tutuksi kuin hotellin altaalta tai baarista käsin.

3. No tuo on varmasti totta! Olisikin kiva joskus tehdä pyöräreissu jossain ihan muualla ;)

2. Olipa kivaa lukea tämä, kun itsekin oon haaveillut tuon reitin kiertämisestä! Harmi vaan, että pyöräilyseura joutui perumaan meidän reissun tältä kesältä, enkä tiedä viitsinkö lähteä yksin, ainakaan jos nämä sateet jatkuvat vielä ensi viikon. Viime kesänä tuli tosiaan tehtyä se Ahvenanmaanpyöräily, ja se ainakin oli aivan loistava reissu! Meren äärellä on vaan niin kaunista, ah :)

1. Vitsit, mun täytyy lukea sun ahvenanmaan pyöräilystä, oothan kirjoittanut siitä? :) Sinne vois tosiaan lähteä ensi kesänä ;) On toi retkipyöräily ihan huisia! Nyt on laukutkin hommattuna, niin mikään ei estä mua! :D

Toivottavasti pääsisit reissuun vaikka ensi vuonna! ;)

2. http://isompihymy.blogspot.fi/2013/05/pyorailyreissu-ahvenanmaalla.html

Tuolta löytyy! :)

3. Aaah, tuon jutun muistankin! Taisin silloin merkitä sen myöhemmin luettavaks, mutta oli unohtunut! Kiiiitoksii :)

3. Kivalta reissulta kuulostaa ja upeat on maisemat siellä suunnalla! Enpä ollutkaan tullut ajatelleeksi pyöräilyä tuolla rengastiellä, olen kuullut monen kaverin käyneen siellä moottoripyörällä. Itse olin suunnitellut pyöräilyreissua Ahvenanmaalle mahdollisesti ensi kesäksi, mutta eipä olisi huono vaihtoehto saaristoreissukaan.

Minä tykkäisin myös aktiivilomista, mutta käytännössä niitä harvemmin tulee tehtyä, kun yleensä lomat on sitten kaupunkireissuja, joskus ehkä jotain hiihto- ja laskettelureissua. Rannalle en lähtisi koskaan löhöämään, ei ole minun juttuni lainkaan + palan aivan liian herkästi niin ei senkään takia houkuta ajatus yhtään. Nyt harkitsen juoksulomia, siis jonkun kivan juoksutapahtuman yhteyteen pidemmän loman ymppäämistä :).

Kerran olen polkenut äitini kanssa pyörällä mökille, matkaa oli vajaa 100 km ja yhdessä hujauksessa se polkaistiin. Muutaman kerran pysähdyttiin juomaan ja kerran syömään matkan varrella, mutta yllättävän kivuttomasti se reissu meni alle viidessä tunnissa. Paitsi että henkisesti oli rankkaa, kun äitini olisi jaksanut pyöräillä rivakampaa tahtia kuin minä, heh.

1. Mäkin olen joskus isäni takana moottoripyörällä kiertänyt tuon, mutta nyt oli eka kerta retkipyöräillessä! Mielestäni toi on juuri sopiva matka muutaman päivän retkipyöräilyyn :)

Hih, itsekin Tukholman jälkeen innostuin juoksulomista, ja varmaan ensi vuonna kans joko puolikas tai kokonainen suuntautuu johonkin kivaan kohteeseen ;)

No, te olette reippaasti menneet! Varmaan palkitsevaa mennä mökille pyörällä :)

4. Ai vitsi!Me kierrettiin kaverin kanssa sama reitti mutta vastapäivän viime kesänä. Oli kyllä ihan huippureissu ja aika meni ihan siivillä. Pelättiin lopulta sateiden tuloa niin laitettiin pökköä pesään loppumatkasta. Ajettiin reitti läpi Vajaassa kolmessa päivässä ja nähtävää kyllä oli kaikille päiville ja olisi ollut pidempäänkin. Me käytiin myös siellä Seilin saarella, joten suosittelen sielläkin joskus vielä vierailemaan. Oli aika spoogy paikka!

Viimeinen yö oli aika mielenkiiintoinen kun yövyttiin leirintäalueella jossa oli moottoripyöräilijöiden kokoontuminen. Oli nahkatakkia, harrikoita ja ihan sairaana väkeä. Maksettiin telttapaikka, muttei mahduttu alueelle. Nukuttiin metässä :D Tai yritettiin nukkua kun ajopelejähän piti päristää koko yö. varsin hiljaista oli kyllä aamulla.

Iniö oli kyllä söpö sen pienen kaupan kera. Mutta ihan eniten tykkäsin Houtskärin ihanan kumpuleivasta pätkästä. Siinä oli sitä pyöräilyn nautintoa kun sain ajaa melkein niin kuin Teletappien maassa. Siltä musta tuntui.

1. Hei, hauskaa!! Mä en ees tiedä, miksi me päädyttiin menemään myötäpäivää?! Heh. Te menittekin nopeasti sitten kun ottaa huomioon noi lauttamatkat ja -aikataulutkin! Hhahaha, hauska toi harrikkakokoontuminen... nytkin niitä oli muuten liikkeellä ;)

Houtskär oli kyllä jotenkin mukava kans, mutta kyllä Iniö vei voiton mun mielestäni :)

5. Me tehtiin elämämme ensimmäinen pyöräreissu tänä kesänä, löytyy blogistani jos jotakuta kiinnostaa ;) Alkuun mietimme ekaksi retkeksi just tuota saariston rengastietä, mutta päädyttiin sitten lähtemään kotoa 7 sillan reittiä Kokkolaan ja takaisin, kotoalähtemisen helppouden vuoksi. Mutta rengastie on kyllä koettavien asioiden listalla, mulla on jopa kirja siitä, nähtävyyksistä ym. :) Ja, retkipyöräily vei meidät ihan mennessään, ja on pikkuhiljaa laajemassa myös patikoinnin/vaeltamisen suuntaan (jahka tässä kaiken ehtii :)

Ja ehdottomasti meidän koko perhe tykkää aktiivilomista, talvilomat kuluu yleensä laskettelun merkeissä. Kyllähän siellä rantalomallakin päivän makaisi, mutta entäs seuraavaksi... Kaupunkilomat puolestaan on kivoja kans, kun aktiviteetteja ja nähtävyyksiä riittää.

1. Hei, pitääkin mennä lukemaan! :) Juu, on se helpompi lähteä jostain kotoa, kuin vain jostain muualta. Meillä oli hyvä, kun isäni asuu tuossa reitin varrella Kaarinassa! :)

Retkipyöräily tuli kyllä meillekin jäädäksemme! :) Aivan ihanan elämyksellistä!

6. Mielenkiintoinen ja kiva postaus!:) Mietityttikö mitä sitten, jos tulee rengasrikko tai jotain ongelmaa pyörän kanssa? Kuinka olitte varautuneet tähän? Tuo olisi se, mikä itseä ekana mietityttäisi tuollaisessa reissussa, jos olisi keskellä ei-mitään ja pyörään tulisi jotain. En ole itse kauheen pyöränfiksaustaitoinen.

1. Kiva kuulla! :)

No, meillä oli vararenkaat mukana, ja tietty pumppu ja pari yleistyökalua. Ei onneksi rengas puhjennut, mutta kannattaa opetella vaihtamaan se jos reissulle lähtee! Tai lähteä jonkun kanssa, joka sen osaa (niinkuin mä tein, heh!) ;)

7. Hei, millä leirintäalueella yövyitte nauvossa?

1. Taisi olla Lomanauvo, jota ei näyttäisi enää olevan..?! Siellä ihan Nauvon toisessa päässä, Korppoota ennen. :)

2. Okei, tarvitsee keksiä jokin toinen yöpaikka

Kommentoi on bloggaamisen suola. Arvostan jättämääsi kommenttia suuresti :)