torstai 2. toukokuuta 2013

Minä pyöräilijänä



Jee, nyt on kevät virallisesti! Kaksi syytä: toukokuu ja vuoden eka pyörälenkki!! Meni vähän myöhäiseksi tämä mun pyöräilyn aloittaminen, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan! Ja menihän koko kevään alkaminenkin aika myöhäiseen...

Mulla on siis pyöräilyn kanssa sellainen suhde, että vielä viime kesän loppupuolelle asti olen polkenut ainoastaan hyötyajoa, ja mulla oli käytössä mun 14 kesäisenä saatu maastopyörä, joka oli kyllä varsinainen romu jo. Poljin kyllä täällä pk-seudulla aika paljon, koska kuljin koulumatkat talvipakkasia lukuunottamatta pyörällä (noin 7km suuntaansa), mutta aika tuskaistahan se liikkuminen sillä rotiskalla oli. Muut viiletti ohitse minkä kerkesivät, ja ite väänsin naama irvessä polkimia rullaten.. pöh.


Viime kesänä sitten päätin, että ostan itselleni uuden pyörän. Tarkoituksena oli ostaa pyörä, joka on ensisijaisesti hyötykäyttöön, mutta toissijaisesti sitten liikuntasuorituksiin. Kyselin apua muutamilta pyöristä tietäviltä tutuilta, ja lopulta sitten päädyin Konaan, ja tarkemmin tähän Dr Dew -malliin. Se on ilmeisesti jonkin sortin hybridi-pyörä, eli käy vauhdikkaampaan asfalttiajoon, mutta soveltuu myös vähän hiekallekin. Eli just passeli mulle! Laitoin tuohon sitten ne polkimet, joissa toisella puolella on tavallinen tasainen puoli ja toisella puolella on lukkopolkimet. Tää mun pyörä on niin tehtyä tähän mun tarkoitukseen!

Konan myötä mä olen pikkuhiljaa aloittanut pyöräilyn kuntoilumuotona. Pyöräily on muuttunut mukavaksi puuhaksi, kun on kiva menopeli alla! En minä vielä paljon ehtinyt viime vuonna ajella, mutta tänä vuonna aijon kyllä ruveta ajamaan enemmänkin! Ja voishan tuota 15km:n työmatkaakin joskus hurautella fillarilla! ;)


Eilen oli sitten tosiaan mun kesän pyöriälyavaus! Ja olihan se mukavaa.. harmi vain, että lähtö viivästyi sen verran, etten ehtinyt kuin 45 minuuttia polkea, mutta ihan kivaa 23km/h vauhtia painelin. Tietysti se ei päätä huimaa, mutta pikkuhiljaa, pikkuhiljaa. Pyöräily on kyllä aivan mahtavaa, kun vauhtia on ja maisemat vaihtuu nopeasti ja parissakin tunnissa hurauttelis jo vaikka miten Helsinkiä ympäri ämpäri. Tosin, lukkopolkimien käyttö vähän rajoittaa sitä, ettei viitsis ihan koko ajan pysähdellä. Onko teillä jotain suosikkireittejä pk-seudulla?


Mä ajelin eilen kivan lenkin Tuolta Kuusisaari-Lehtisaari-Otaniemi -reitiltä, joka on siis mun ehdottomasti lempi pitkisreittikin juosten. Mä rakastan merta ja sen läsnäoloa, ahh. Parhautta. Sitä se teettää, kun on koko pienen ikänsä istunut veneessä. <3 Voi, vielä joskus mulla on vene, ja olen sen kippari. Haaveita, haaveita... mutta kaiken kaikkiaan eka pyörälenkki oli onnistunut, ja tykkään kyllä tuosta touhusta. Tästä voisi tulla tapa! ;)



Ja sitten semmonen kysymys.. mulle neuvottiin, että noin 500km:n kohdalla pitäisi pyörä viedä ensihuoltoon. Nyt luulen, että sen aika on käsillä. Mutta mistä tiedän sen? Pyöräsetä sanoi, että tunnistan pyörästäni, kun sen aika on, mutta en mä ole kyllä ihan varma. Mutta kai se tässä olisi ajankohtaista. En vain missään nimessä tahdo pilata pyörääni heti alkuun!


Tänään kuin ihmeen kaupalla pääsin venyttelytunnille!! Noin 10 minuuttia ennen peruutusajan loppua tuli viesti, että paikka on vapautunut. Sinänsä hullua, mutta jee! Eli keventelytreeninä toimi mukava 30min juoksu + 60min venyttely + 30min kävely treeni, ja voin sanoa, että teki hyvääääää! Olen vetreä ja virkeä! ;)

Onkos siellä muita pyöräilijöitä lukijoissani? Millaisella pyörällä vedätte? Mikä pyöräilyssä on parasta?

8 kommenttia:

  1. Kunnollinen pyörä tuo kyllä intoa siihen polkemiseen. MInua harmittaa, että menin ostamaan joku 5-6 vuotta sitten uuden pyörän ja yritin ostaa halvalla hyvää. Pieleenhän se meni, tuntui että se entinen 10-vuotiaana saatu maastopyöräkin oli parempi.

    Nyt tällä kohtalaisella pyörällä olen polkenut työmatkoja (noin 4,5 km/suunta) ja muita lyhyitä ajoja, mutta ei kunnon pyörälenkkiä oikein nappaa tehdä. Ja olen äärettömän laiska huoltamaan pyörääni, huomenna onneksi saan pyörähuollon, kun isäni on luvannut fiksata pyörääni.

    Ja ne klossit olisivat kyllä ihan ehdottomat jos pidempiä lenkkejä polkee, mutta en tuohon nykyiseen pyörään halua panostaa yhtään enempää. Ehkä joku kesä tulen ostaneeksi paremman pyörän... Kun se pyöräilykin olisi tosi kivaa ja vauhdikasta, sekä aivan toisenlaista treeniä kuin juoksu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu, niinhän se on että halvalla ei saa hyvää! Ite päätin panostaa, ja toivon, että ajelen tuolla pyörällä nyt sit seuraavat, pitkät vuodet :)

      Juu, klossit on kyllä olleet tosi kivat, ja oli helppo vaan päättää laittaa ne polkimet paikoilleen, kun oli jo kengät valmiina spinningin vuoksi. Jees, pyöräily on ihanan vaihtelevaa ja aivan erillaista kuin juoksu, mutta toisaalta samankaltaisilla kestävyysominaisuuksilla pärjää! Ja voih, olen taas askeleen lähempänä triathlon-kokeilua. <3

      Poista
  2. Ja se vielä piti sanoa, että hienoa, kun käytät kypärää! Se on mielestäni ehdoton kaikille pyöräilijöille, myös niille pikkumatkoille ja kaupunkiajoon. Jaan kanssasi myös venekuumeen, oi että. Toivottavasti jonakin päivänä pystyisi senkin haaveen toteuttamaan! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heh, jooo, kypärä mulla on AINA päässä! Opin uudelleen käyttämään sitä noin viis vuotta sitten!

      Ja vene, oihhh. ;)

      Poista
  3. Tohon vastaukseen kivoista pyöräilyreiteistä niin hmm, jos vain ei tarvi kantakaupungissa pyöräillä niin oikeastaan pyöräteitä pitkin jo kiva pyöräillä, siis sellaisia, joilla on leveesti jalankulkijoille oma kaista ja pyöräilijöille oma eikä jalankulkijat tuupeksi koko ajan tiellä.:)

    Olen itse ajellut pk-seudulla melkein 10 vuotta pyörällä joten ajattelen tietäväni, mistä puhun.:D Tosin mulla on mummomallinen pyörä ja muutenkin mummovauhti ja meininki pyöräilyn kanssa.:) Olen vaan huomannut, että pyöräily on hyvää hyötyliikuntaa. Tietysti siinä on hyvät ja huonot puolet, joskus kyllästyttää pukea joka päivä päälle sadenkestävät vaatteet vain siksi, että pyörällä on pakko varautua keliin kuin keliin.

    Mun työmatka on nyt 6 km suuntaansa ja osa siitä keskuspuiston kautta, jos tykkää keskuspuistosta ja metsässä ajelusta niin siinä on oma fiiliksensä ja kivaa reittiä. Samoin sit ehkä Vantaanjoen varsi (olen ajanut sitä kautta kun olen joskus pyöräilly Jumboon). Leppävaaraan pyöräillessä on kiva pysähtyä Tarvaspäässä kahvilla ja ne maisemat on myös kivat. Länsiväylän varressa polkeminen on vähän tylsänpuoleista, toisaalta se on ihan sujuva reitti. Itä-Helsingissä on myös ihan kivat reitit, esim. kauniita rantoja. Helsingin kantakaupungissa polkemisesta voi sanoa vain kirosanoja (ja mun pitää jonkin verran polkea siellä).:)

    Toivoisin itsekin tietäväni enemmän noista pyörähuoltoasioista, joten tää oli kiva kirjoitus.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, kiitos ihan tosi paljon kivoista lenkuravinkeistä! Oot kyllä paljon eri puolilla ajanut! Vitsit, mä en oo koskaan käynyt tuolla Tarväspäässä vaikka melkein lähellä asunkin ja lenkkeilen siitä tosi usein ohi! :) Kiitos vinkistä!

      Juu, jos joka päivä ajaa, voi alkaa harmittamaan se ainainen säähän varustautuminen. Mutta tälleen kuntopyöräilijänä ja silloin kuin haluan -pyöräilijänä on varsin kivaa!

      Toivottavasti joku kokenut pyöräilijä tulisi kertomaan huolloista meille enemmän!

      Poista
  4. Ite oon kyllä sellainen sunnuntaipyöräilijä, että :D Ite tykkään nautiskella pyöräillessä (siis MULLE se on sitä hidasta menoa) ja en tykkää sykkiä, toki jos on kiire ni poljen lujempaa.

    Ite pyöräilen kesät ja talvet, koska täällä bussit on niin kalliita ja matka sen pitunen etten viitti kävelläkkään kouluun.

    Mun muistaakseni mies on käyttänyt jo pyöränsä ensihuollossa ja se hankki sen pyörän muistaakseni ennen joulua :P Ja se meni just kilometrien mukaan ja se nyt on sillä poljeskellutkin aika paljon.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heh, joo, sä oot semmonen sissi kun aina pyöräilet!! Mut toisaalta, jos on semmoinen välimittainen matka, niin varmaan tulee helpoisti liikuttua pyörällä paikasta toiseen!

      Kiitos tosta huoltotiedosta! Itellä on ostosta jo aika kauan, mutta olin 6kk melkeimpä ajamatta kokonaan, ja ajoa tuli aika vähän, joten luulen että alan vasta lähestyä sitä 500km:n kohtaa.. hmm!

      Poista

Kommentoi on bloggaamisen suola. Arvostan jättämääsi kommenttia suuresti :)