maanantai 21. tammikuuta 2013

3+1


Mulla alkoi tänään kevyempi treeniviikko, sillä aion nyt noudattaa aika aktiivisesti tätä 3+1 -treenimuotoa, sillä uskon, että kun treenin määrä ja ennen kaikkea laatu tästä vielä nousee, niin tuolla palautteluviikolla on kyllä oma tärkeä funktionsa. Nyt on syytä opetella siihen... että mennään kolme viikkoa kovemmin, ja yksi sitten kevyemmin.

Mutta mitä se kevyempi tarkoittaa? Vähemmän treeniä? No ei varsinaisesti.. ainakin tällä hetkellä en liiku mitenkään kovin paljon (liikuntatunnit pyörii siellä kahdeksan kieppeillä / viikko tällä hetkellä), joten ihan kamalasti en ala karsimaan, jotta tekemisen meininki pysyy. Mutta kevyemmillä viikoilla treenin laatu on selvästi enemmän palauttelua, kehonhuoltoa ja perus pk:ta.. lisäksi aion ottaa aina uusia lajeja mukaan, ja tällä viikolla aikomuksena on käydä uimassa ja ehkä taas joogassakin. :) Kevyempään treenijaksoon kuuluu ehdottomasti pk-treeniä ja monipuolista liikuntaa, kävelyä ja venyttelyä.. kaikki kovempi sykkeinen treeni ja pitkät juoksulenkit ovat pannassa sekä jalkapuntti. Yläkroppaa voin tehdä! Näin säästyy jalat, pysyy keho mukana ja oon sitten iskussa heti ensi viikolla kun sinne on ainakin yksi pitkis jo buukattu keskiviikolle ;)

Miksi pidän jaksotettua treeniä tärkeänä? Yksinkertaisesti uskon sanontaan "kunto kasvaa levossa" .. ei kenenkään kroppa jaksa jatkuvaa 5-6 kertaa viikossa kovaa rasitusta, vaan kaipaa lepoa, hoitoa ja kevyempää tuntumaa. Jatkossa tuun ottamaan näihin kevyempiin viikkoihin hierontakäynnin, sillä katsoin, että urheiluhierontakoulusta ei maksa kovin paljon ottaa hierontaa. Se tulee olemaan tärkeä osa mun palautumista, ja uskon, että palauttelutreenillä ja kevyillä treenijaksoilla mä tuun jaksamaan juosta ja treenata koko kevään ja oon sit iskussa Tukholmassa ;)


Kevyemmillä treenijaksoilla ajattelin pitää 2-3 vapaapäivää liikunnasta viikossa, kun tällä hetkellä mulla on 1-2 treenivapaata päivää. Vähän tunnustelen omaa kehoa, ja oon jo aika paljon oppinut kuuntelemaan sitä, mutta koko ajan oppii uutta.. keho antaa koko ajan merkkejä ja nyt aijon ottaa kaiken vastaan. Mä tahdon jatkossa pystyä tekemään kovemmat treeenit paremmin, ja tahdon panostaa treenin laatuun.. unohtamatta kuitenkaan sitä pääasiaa, miksi liikun.. KOSKA SE ON KIVAA! <3 En tahdo ottaa liian vakavasti, mutta uskon, että treenin jaksotus tuo myös henkistä jaksamista mukaan! :)

Tänään mun kevyempi viikko strarttasi 30 minuutin abs-keskivartalotreenillä ja BodyBalancella, kävelyllä ja saunalla. Hyvä alku ;)

Jaksotatteko te treenejä? Pidättekö lepoviikkoja tai kevyempiä treenijaksoja?

9 kommenttia:

  1. Mä oon vähän yrittänyt jaksottaa juoksutreeniä samalla periaatteella kuin sinä, eli 3+1. Mutta muuten vedän kyllä joka viikko esim. Attackin koska se on vaan niin kivaa :D ni en tiedä onko tosta kevyemmästä viikosta oikeasti mitään hyötyä, kun se ei lopulta hirveesti kevyemmpi oo paitsi juoksun osalta ;).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä en oo ennen pitänyt näin selkeitä jaksoja, vaan oon pitänyt "lepoa" milloin sattuu.. muun muassa viime kesän lepoviikkoon kuului 80 km:n karhunkierros.. hups! Mutta nyt ajattelin oikeasti, että pitää tehä asialle petraus! Mäkin olin heti varaamassa täksi päiväksi spinningiä, mutta sitten muistin, että eheei, en saa tehdä niin raskasta liikuntaa, ja jätin sen suosiolla ensi viikkoon ;)

      Poista
  2. Mullakin on toi 3+1.
    On toiminut ERITTÄIN HYVIN!
    Jännää on se, että alkuviikosta ei millään pystyis himmailemaan, on levoton olo kun ei pääse "normaalisti" liikkumaan. Loppuviikkoa kohti tulee väsy, keho on siinä palautustilassa ja unta ei voi saada liikaa vaikka nukkuisi 10h putkeen. Sitten taas kun uus treeniviikko alkaa motivaatio on korkealla, kroppa on kuin kone ja treenit kulkee aivan uudella voimalla. Mahtavaa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, kiva kuulla että sulla toimii tää systeemi hyvin! :) Mä oon vähän laiminlyönyt tätä säännöllistä palauttelua, ja nyt ajattelin ottaa sen tosissaan mukaan kuvioihin! Millainen sun kevyempi viikko on sisällöltään?

      Poista
    2. Hyvä päätös :)
      Ei mitään spinnigiä/intervallia tai muuta kovatehoista syketreeniä. Aika samanlainen kuin sulla on suunnitelmissa, eli 2-3 lepoa ja sitten yogaa/bodybalancea/venytystä ehkä kävelylenkki ja kevyempi hölkka.

      Poista
  3. Kevyitä viikkoja tulee pidettyä noin neljän viikon välein :) Nekin kyllä vaativat psyykkistä kanttia, kun jotenkin olisi aina hinku tehdä ihan täysillä ja normaaleilla treenipainoilla. Mutta onneksi tajutaan, miten hyvää nuo keventelytkin tekevät (ja että kroppa ihan oikeasti tarvitsee niitä), niin oon jopa huomannut alkaneeni nauttia niistä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, psyykkinen kantti on kovilla, kun ei pääse "rääkkäämään" itseään totutulla tavalla.. ite ainakin kaipaan niitä kovia treenejä kans! Mutta kyllä se niin on, että oli laji kuin laji, niin kevyemmät jaksot on tärkeitä, jotta treeni taas kulkee! :)

      Poista
  4. Kuulostaa järkevältä! Täytyypä ihan miettiä vastaavanlaista palautusviikkoa.. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, kannattaa miettiä jotain jaksotusta, ettei aina mene samalla kaavalla. Välillä kannattaa ottaa myös teemaviikkoja, esim. kestävyys, tai vauhti tai vedot... silleen saa juoksuakin monipuolistettua. Mutta kirjoittelen näistä varmasti vielä! Kiva, jos tää sai sut miettimään asiaa :)

      Poista

Kommentoi on bloggaamisen suola. Arvostan jättämääsi kommenttia suuresti :)